Olajcsere periódus - vágyálom, vagy realitás?

Az olajcsere periódus meghosszabbítása - vágyálom vagy realitás?

 

Manapság a gyártók az alacsony fenntartási költségeket, ezen belül meghosszabbított olajcsere periódust ígérnek. Remekül hangzik, de vajon igaz-e? Tényleg meghosszabbítható-e az olajcsere ciklus, és ha igen, mennyivel?

Az olajcsere periódust kétféleképpen szokás megadni. A megtett kilométer illetve az idő függvényében. Egy átlagos személyautónál ez általában 15.000 km és 1 év. De a jármű típusától és a használattól függően meglepően nagy lehet a különbség. Az ideális olajcsere periódus 5.000 és 100.000 km között bárhol lehet. Hogy a te járgányodé hová esik, a következő tényezőktől függ:

 

  1. A betöltött olaj mennyisége: Azaz, hogy mekkora a gépjármű. Egy busz esetében, amibe nagyobb mennyiségű olaj kerül, azaz a molekulák egyesével ritkábban kerülnek kenési helyzetbe, tehát felváltva sokan felelnek a súrlódás csökkentéséért, lassabban használódik el. Személyautónál is konstrukció függő, hogy egy kétezer köbcentiméteres motor esetén 4 vagy 6 liter motorolajat kell betölteni.
  1. A kenőolaj minősége: Szintetikus, hosszított csereciklusú gyári olaj jöhet csak számításba, ha növelni akarjuk a csereperiódust. Ebben a témában a lenti ajánlóban talál kapcsolódó cikket.
  1. Városi használat vagy pályamenet: A városi használat többszörös megterhelést jelent az olajnak az autópályán, stabil fordulatszámon megtett kilométerekhez képest. A gyakori hidegindítás, rövid utak, sok gyorsulás, fékezés, változatos útviszonyok, araszolás a dugóban és a hétvégi hegymenet sokkal jobban igénybe veszi az olajat és persze az alkatrészeket is, mint a nagyobb lélegzetű távokon jellemző egyenletes igénybevétel.
  1. Vezetési stílus: Egy nyugodt vezető nem csak az idegei, de a motor és a kenőolaj élettartamát is növeli. A gyorsulgatós, előzgetős fenegyerekek szűkebb periódusidővel számolhatnak.
  1. Benzines, dízel, szívó vagy turbós motor: A dízel motorok jobban szennyezik a kenőanyagot, a benzineseknél pedig a magas fordulaton fellépő hőmérséklet emelkedés jelent veszélyt az olajra. A minőségen ebben az esetben is nagyon rizikós spórolni. A szerviz nem előírt minőségű kenőolaj használata mellett nem fog felelősséget vállalni a motor meghibásodásáért.
  1. Évjárat: A korábbi dízel motoros típusoknál jellemzően 5000 km után már szükséges volt a csere, egy újabb autónál már 15 ezer km-rel is számolhatunk. Modernebb autóknál a fedélzeti számítógép kalkulálja a szervizciklust különböző adatok alapján:
    • megtett távolság,
    • eltelt idő,
    • hidegindítások száma,
    • olajhőmérséklet,
    • magas fordulattartományú üzemeltetés gyakorisága stb.
  2. Japán vagy európai márka: Az európai gyártók az utóbbi években jelentősen kitolták a csereperiódus időt, ami a legbízhatóbb jele a csereperiódus meghosszabbodás realitásának. A japán gyártók továbbra is a szokásos 10-15 ezer kilométerenkénti cserét támogatják.

 

Tehát egy busz vagy kamion esetében a 100.000 km felé tolódik az olajcsere periódus nemzetközi fuvarban, egy öregebb, városi rohangálós autó dízel motorral, lobbanékony sofőrrel pedig akár 5000 km-es csereperiódust is szükségessé tehet.

Érdekes adalék, hogy ha valaki alig használja az autóját, kocsija hétszámra bent áll a garázsban, annak is évente olajat kell cserélnie. Nem igazság, mondaná az óvodás, de ésszerű, ha tudjuk, hogy a hidegen használt motor jobban amortizálja az olajat, és a kevesebbet használt autóknál a megtett kilométerekhez képest magasabb a hideg indítások aránya.

 

Ha spórolós vezetőként hajlunk rá, hogy arra a kisördögre hallgassunk, aki azt suttogja a fülünkbe, hogy az előző alkalommal, mikor jóval túlléptük a javasolt csereperiódust, sem történt tragédia, jó ha tudjuk, hogy a blicceléssel a motor hosszútávú élettartamát kockáztatjuk. A spórolást ebben az esetben a rendszeres olajcsere jelenti, hosszú távon költséghatékonyabb az olajat cserélni, mint a motort, vagy neadjisten az autót. Végső soron a  motorolaj még mindig a legolcsóbb alkatrész.

A másik városi autós-legenda szerint a folyamatos után töltögetés ellensúlyozza a kenőolaj minőségvesztését, így hosszabbítható a ciklus. Ez tévedés, csak nem egy-két ciklus után, hanem hosszútávon jelentkezik a probléma, azaz évekig észrevétlen marad a motor lassú de folyamatos rongálódása.

 

Mely estekben lehet kitolni 2 évre vagy 30.000 km-re a cserét?

 

Nos, ha a gyári ajánlás ezt lehetővé teszi, akkor is csak gyári minőségű, hosszú csereperiódusú szintetikus kenőanyagot betöltve, és a felső határokat nem túllépve tudhatjuk biztonságban az autónk.

Ha a szervizkönyv rugalmas szervizintervallumról beszél, azaz számítógép ellenőrzi és számítja ki, hogy a használat függvényében mikor kell olajat cserélnünk, akkor elvileg nyugalmas kiegyensúlyozott használat mellett hosszan elautózhatunk olajcsere nélkül. Azonban a magas kilométerszámú ciklussal operáló gyártó, aki általában szenzoros motorolajminőség ellenőrzőt épít be a gépjárműbe, csak csekély terhelés mellett, könnyű üzemmódban enged megtenni 30.000 km-t. A gyártóknak ugyanis költséges mulatság lenne olyan kockázatot vállalni, amiért nekik kell garanciát nyújtani, azaz a gyári ajánlásnak megfelelő használat és szerviz mellett motort vagy alkatrészt cserélni.

Az ígéret tehát elméletileg igaz, de technikailag egy átlag városi autós nem tudja jelentősen meghosszabbítani az olajcsere periódusát. A rendszeres olajcsere olyan, mint a fogmosás, a gondoskodás sokszorosan megtérül.

 

Horgony

A következő cikkeinket ajánljuk: