Olajkeresés szabványok szerint

Nemzetközi szabványok

Gyártói jóváhagyások

ACEA
ACEA Ax/Bx
ACEA Cx
ACEA Ex


API
API Sx
API Cx-4

API GL-x

 

ILSAC

ILSAC GF-x

BMW

Fiat
Ford
General Motors

MAN
Mercedes
PSA Peugeot-Citroën
Renault
Volkswagen

Volvo

Cummins

Deutz

ZF

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Horgony


ACEA nemzetközi szabványok


Az ACEA (Association des Contructeurs Européen d'Automobiles - Európai Autótervezők Szövetsége) előírásait az európai autógyártók széles körben alkalmazzák, de a távol-keleti gyártók Euró­pában forgalmazott modelljeinek gépkönyveiben is fellelhetők. A nagyon részletesen kidolgozott, a motorolajok minden lényeges képességének értékelését tartalmazó ACEA teljesítményszint-kategóriákat rendszeresen felülvizsgálják és a kor követelményeinek megfelelően frissítik. Jelenleg ez a legrészletesebb, egyben legszigorúbb motorolaj-minősítési rendszer.

Horgony


 

ACEA „Ax/Bx” hagyományos, normál hamutartalmú motorolajok benzines (A) és dízel (B) üzemű személy- és kis-haszongépjárművekhez:

 

ACEA A1/B1: Ez az olajspecifikáció az alacsony belső súrlódású motorolajokra vonatkozik, amelyek HTHS viszkozitása a 2,6-3,5 mPas közötti értéktartományba tartozik. Alkalmazható személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek benzin- és dízelmotorjaihoz. Az A1/B1 specifikációjú motorolajok bizonyos motortípusokhoz nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi ajánlásokat be kell tartani.

ACEA A3/B3: Viszkozitásstabil motorolajok nagy teljesítményű személygépkocsi és könnyű haszongépjármű benzin/dízelmotorokhoz, akár hosszú csereperiódusra is, amennyiben ezt a gépkönyvi előírások lehetővé teszik.

ACEA A3/B4: Viszkozitásstabil motorolajok nagy teljesítményű benzin- és közvetlen befecskendezésű dízelmotorokhoz, alkalmazható azokban a motorokban is, amelyekre a B3 előírás vonatkozik.

ACEA A5/B5: Viszkozitásstabil motorolajok hosszú olajcsereperiódusra, nagy teljesítményű benzin- és dízelmotorokhoz (személygépkocsi+könnyű haszongépjárművek). Az ilyen motorolajokat alacsony belső súrlódás jellemzi, a HTHS viszkozitás a 2,9-3,5 mPas értéktartományban fekszik. Az A5/B5 motorolajok bizonyos motorokhoz nem alkalmazhatók, ezekben az esetekben a gépkönyvi előírásokat be kell tartani.

ACEA A7/B7: Stabil, megnövelt olajcsere-intervallumú, személygépkocsikban és könnyű benzin- és DI-dízelüzemű motorokban való használatra szánt, alacsony viszkozitású 0W-20 motorolajokhoz tervezett, 2,9-3,5 mPas HTHS viszkozitású motorolaj. Az A5/B5-höz képest ezek a motorolajok alacsony fordulatszámú előgyújtás- (LSPI) és kopásvédelmet is nyújtanak a turbófeltöltős benzines közvetlen befecskendezésű motorok számára, valamint a turbófeltöltő kompresszor lerakódásának (TCCD) védelmét a modern DI-dízel motorok számára.

Horgony


ACEA „Cx” kategória, katalizátor-kompatibilis - csökkentett hamutartalmú - univerzális (benzines és dízel) motorolajok:

 

ACEA C1: Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel (DPF) és hármas funkciójú katalizátorral (TWC) ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, alacsony hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek. Ebbe a kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok nagyon alacsony hamutartalmúak, ezért bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

ACEA C2: Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, közepes hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

ACEA C3: Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

ACEA C4: Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

ACEA C5: Alacsony viszkozitású - általában a 0W-20 viszkozitási osztály jellemzi - közepes hamutartalmú (mid SAPS) (szulfátos hamu max. 0,8%) motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, közepes hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,6 és 2,9 mPas-nál közötti HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és jelentősebb üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.

ACEA C6: Stabil, tartós motorolaj a jobb üzemanyag-fogyasztás érdekében, - általában a 0W-20 viszkozitási osztály jellemzi - közepes SAPS-szinttel, az utókezelő rendszerek kompatibilitása érdekében. Meghosszabbított olajleeresztési időközökkel történő használatra (katalizátorok és GPF/DPF) szánt, személygépkocsikban és könnyű haszonjárművek benzines és közvetlen befecskendezéses dízelmotorokban tervezett és OEM által jóváhagyott, legalább 2,6 mPas HTHS viszkozitású motorolajokhoz. A C5-höz képest ezek a motorolajok alacsony fordulatszámú előgyújtás- (LSPI) és kopásvédelmet is nyújtanak a turbófeltöltős benzines DI-motorok számára, valamint a turbófeltöltő kompresszor lerakódásának (TCCD) védelmét a modern DI-dízel motorok számára.

 

Horgony


ACEA „Ex” kategória: motorolajok dízel üzemű haszongépjárművekhez

 

ACEA E9: Alacsony szulfáthamú tartalmú, az API CJ-4 kémiai határértékeit és motorfékpadi tesztjeire épülő teljesítményszint (Cummins ISM, Mack T12 és T11 fékpadok), kiegészítve európai fékpadi tesztekkel: OM 501LA, OM 646 fékpadokkal, valamint turbófeltöltő lerakódásteszttel. Az európai gyártók közül egyelőre a Scania és az MAN mutat érdeklődést az új motorolaj kategória irányt, a többiek egyelőre nem tervezik a bevezetését.

ACEA E7: Viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok igen hatásos dugattyú-tisztító képességgel és furattükrösödés elleni védőhatással. Kiváló kopásvédelmet biztosítanak és megakadályozzák a turbófeltöltőben a lerakódások képződését; koromkezelő képességük kiemelkedő.
Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsere-periódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Részecskeszűrő nélküli dízelmotorokhoz ajánlott, valamint a legtöbb kipufogógáz-visszavezetéses (EGR), valamint szelektív NOx katalizátoros motorhoz is. Mindazonáltal, a motorgyártók ajánlásait, a kezelési utasításokat és a márkaszervizek ajánlásait figyelembe kell venni, ha kétségek merülnek fel a megfelelő motorolaj kiválasztásakor.

ACEA E6: Alacsony szulfáthamú, foszfor és kéntartalmú, ún. „low SAPS”, viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok, amelyek kitűnő dugattyútisztaságot, kopásvédelmet és furattükrösödés elleni védelmet biztosítanak. Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsere-periódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Alkalmazható kipufogógáz-visszavezetéses (EGR) motorokhoz, amelyek részecskeszűrővel felszereltek vagy anélkül üzemelnek, valamint szelektív NOx katalizátoros motorokhoz is (SCR). Az E6 specifikációjú motorolajok kifejezetten részecskeszűrős motorokhoz ajánlottak, amelyeket alacsony kéntartalmú (max. 50 ppm) dízel gázolajjal üzemeltetnek. Mindazonáltal, a motor gyártók ajánlásait, a kezelési utasításokat és a márkaszervizek ajánlásait figyelembe kell venni, ha kétségek merülnek fel a megfelelő motorolaj kiválasztásakor.

ACEA E4: Viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok, amelyek kitűnő dugattyútisztaságot, kopásvédelmet és furattükrösödés elleni védelmet biztosítanak. Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsere-periódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Alkalmazható néhány, kipufogógáz-visszavezetéses (EGR) motorhoz, részecskeszűrővel és anélkül, valamint néhány, szelektív katalizátoros (SCR) motorhoz is.

ACEA E2: Általános célú motorolajok szívó- és turbófeltöltött dízelmotorokhoz, közepestől nehéz igénybevételig, átlagos olajcsere periódusra.

Horgony


API motorolaj kategóriák benzines személyautókhoz

API nemzetközi szabványok


Az API (American Petroleum Institute - Amerikai Kőolajipari Intézet) specifikációkhoz tartozó teljesítményszintek meghatározása eltérő laboratóriumi és fékpadi vizsgálatokon alapul. Benzinüzemű motorokra „S" kategória (spark ignition - szikragyújtású) vonatkozik, a dízel követelményeket tartalmazó „C" kategória (compression ignition ”“ kompressziós gyújtású) pedig inkább a haszongépjárművek kenési igényeit taglalja, mivel Észak-Amerikában még mindig nagyon alacsony a dízel személyautók részaránya. Az API Cx kategória olajminősítő tesztjei között haszongépjármű fékpadi motorok szerepelnek, amelyek működési jellemzői nem felelnek meg a nagyobb fordulatszámú és fajlagos teljesítményű személygépkocsi motorokénak.

Az API GL-x (gear lubricants) osztályok a hajtóműolajokat tartalmazza.

Horgony


API (SG), (SH), SJ, SL, SM, SN, SP Benzinüzemű motorok motorolajai

SP: 2020. májusában bevezetett teljesítményosztály. Annak érdekében dolgozták ki, hogy a modern motortechnika (csökkenő hengerűrtartalom, benzin közvetlen befecskendezés [GDI], a turbófeltöltés és a benzin részecskeszűrő [GPF]) követelményeinek megfeleljenek a motorolajok. Az API SP követelményeinek megfelelő motorolajok számos teljesítményelőnyt nyújtanak a jelenlegi szikragyújtású belső égésű motorok API SN és API SN PLUS kategóriáihoz képest, beleértve: Kis sebességű előgyújtás (LSPI) mérséklése a teljes olajcsere intervallum alatt, a motor és a lánc kopási teljesítménye, belsőkorrózió elleni védelem, kibocsátási rendszerek kompatibilitása, oxidációs stabilitás, lerakódások mértékének szinten tartása.

SN: 2010 októberében került bevezetésre. Alapvetően az ILSAC GF-5 műszaki követelményeit veszi át, de a minősíthető SAE viszkozitás osztályok köre szélesebb, tartalmazza a 10W-XX osztályokat is. Az API SN minősítésű motorolajokat 85% bioetanolt tartalmazó E85 üzemanyag használata mellett is tesztelik. Csökken a katalizátormérgező foszfor- és kéntartalom, a hangsúly a SAE 0W-20, 5W-20 viszkozitás osztályokon van. A szigorú vizsgálati határértékek miatt az iszapképződésnek jobban ellenálló hidrokrakkolt alapolajok és a belső motortisztaságot elősegítő korszerű hamumentes antioxidáns, detergens-diszpergens és súrlódásmódosító adalékok kerülnek előtérbe.

SM: Bevezetve 2004. novemberében. Minden jelenleg használatban lévő gépjárműmotorhoz. Az SM olajok fokozott öregedésállósággal, jobb lerakódás elleni védelemmel, jobb kopásvédő képességgel és kedvezőbb hidegtulajdonságokkal rendelkeznek, mint az eddigi teljesítményszintűek. Néhány SM kategóriájú motorolaj megfelel az ILSAC GF-4 specifikációnak és/vagy energiatakarékos (EC) olajnak minősíthető. Az SM olajokban alkalmazható adalékelemek foszfortartalma és kéntartalma a korábbi teljesítményszintekhez képest korlátozott, a jobb katalizátor-kompatibilitás érdekében.

SL: 2001 júliusától érvényes teljesítményszint, különösen a kopásvédelem, az öregedésállóság és az energiahatékonyság terén támaszt fokozott követelményeket.

SJ: 1996-ban életbe lépett, jelenleg érvényben lévő amerikai benzines teljesítményszint. Jelentős magas hőmérsékletű lerakódás csökkenés, alacsonyabb kéntartalom és illékonyság, illetve növelt üzemanyag-takarékosság jellemzi.

SH: 1994-től érvényes, az API SG jóváhagyatási folyamatának szigorításán alapuló kategória.

(SG): 1989-ben bevezetett katalizátorbarát, ólommentes benzinüzemhez alkalmas teljesítménykategória.

Horgony



API (CC), (CD), CF, (CE), CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4, CK-4: Motorolajok dízelüzemű haszongépjárművekhez

 

API CK-4 motorolajokat a legújabb, EURO 6 besorolású haszongépjármű dízelmotorokba fejlesztették, teljesíti az új 2017-es (közúti és nem közúti) Tier 4 károsanyag-kibocsátási előírásokat. A jelenleg használatos összes kipufogógáz kezelő rendszerhez (EGR, SCR, DPF) alkalmazható, hatékonyan védik a legmodernebb kipufogógáz utókezelő rendszereket, megakadályozzák a katalizátor és részecskeszűrő eltömődését.

Az API CK-4 motorolajok úgy vannak kialakítva, hogy fokozott védelmet biztosítsanak az olaj oxidációja, viszkozitás csökkenése, öregedése és az olaj habosodásával szemben. Megakadályozzák a motor alkatrészek kopását, az olaj degradációját alacsony és magas hőmérsékleten egyaránt, meggátolja a korom okozta viszkozitás növekedését is. Jobb az olaj levegőelváló képessége, ezért kisebb mértékű a habosodás. API CK-4 motorolajok túlteljesítik az API CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4 és CG-4 és korábbi kategóriák kritériumait, ezért a régebbi API szabványok helyett is használhatóak.

Felhasználhatóak minden olyan dízel üzemű motorban, ahol az üzemanyag kéntartalma legfeljebb 500 ppm (de 15 ppm alatti kéntartalmú gázolaj ajánlott). Abban az esetben, ha nagyobb mint 15 ppm kéntartalom, akkor rövidülhet az olajcsere intervallum hossza és a részecskeszűrő élettartama.

CJ-4: 2006-ban bevezetett új kategória, nagy fordulatszámú, négyütemű országúti dízelmotorokhoz, amelyek megfelelnek a 2007-ben bevezetett amerikai kipufogógáz-előírásoknak. SAPS-szintje majdnem olyan alacsony, mint az ACEA E6-ra jellemző szint. Az ilyen minősítésű motorolajok legfeljebb 0,5 tömeg%-ban ként tartalmazó dízel üzemanyagok alkalmazása esetén használhatók. Optimális védelmet nyújt a katalizátor-mérgezés, részecskeszűrő-eltömődés, motorkopás ellen, véd a dugattyú lerakódással szemben, és ellenáll a korom tartalom növekedése miatt bekövetkező alacsony- és magas hőmérsékleti viszkozitás-változásnak. Alkalmazható az API CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 specifikációjú olajokat igénylő motorokban is.

CI-4: 2002-ben bevezetett kategória, nagy fordulatszámú, négyütemű dízelmotorokhoz, amelyek megfelelnek a 2004-ben bevezetendő amerikai kipufogógáz-előírásoknak. Az ilyen minősítésű motorolajok legfeljebb 0,5 tömeg-százalékban kenet tartalmazó dízel üzemanyagok alkalmazása esetén használhatók. Kifejezetten kipufogó-gáz visszavezetéssel ellátott motorokhoz (EGR). Optimális védelmet nyújt korrózió ellen, a korom által okozott motorkopás ellen, véd a dugattyú lerakódással szemben, és ellenáll a korom tartalom növekedése miatt bekövetkező alacsony- és magas hőmérsékleti viszkozitás-változásnak. Alkalmazható az API CH-4, CG-4, CF-4 specifikációjú olajokat igénylő motorokban is.

CH-4: 1999-től bevezetett, az API CG-4-et meghaladó, hosszú csereperiódusra alkalmas rendkívül környezetbarát motorolaj specifikáció.

CG-4: 1995. január 1-jétől érvényes, magasabb szintű motorvédelmet biztosító teljesítményszint.

CF-4: 1991-ben az API CE-t váltotta fel.

CF: 1994-től API CD-t váltotta fel. Gyakori, közepesen magas teljesítményszint nehézüzemű dízel motorokhoz.

(CE): 1987-ben bevezetett kategória. Az API CD-hez képest 3 új fékpadi teszttel bővítve.

(CD): 1955-től érvényes nehézüzemű dízel és turbódízel kategória.

Horgony

hajtóműolajok nemzetközi API teljesítményszintjei (GL=gear lubricants)

API GL-4: Első sorban személyautók és kis-haszonjárművek differenciálművel egybeépített sebességváltóihoz előírt teljesítményszint, jellemzően elsőkerék hajtáshoz. Szinkronizált sebességváltók, és mérsékelt fordulatszámú és terhelésű spirális fogazatú vagy hipoid hajtásokhoz széles körben használt nemzetközi szabványa. API GL-3 szabvány megszűnt, teljes mértékben helyettesíthető az API GL-4 teljesítményszintű kenőanyaggal. Ne használjunk ilyen kenőanyagot, ahol API GL-5 vagy API GL-5 LS van előírva.

API GL-5: Haszonjárművek és nagy teljesítményű személygépkocsik magas fordulatszámú és magas terhelésű sebességváltóihoz, tengelyhajtásaihoz, differenciálműveihez. API GL-4 előírásakor ne válasszon olyan hajtóműolajat, amelyik csak az API GL-5 teljesítményszinttel rendelkezik.

API GL-5 LS: Összkerék hajtású járművek önzáró differenciálműveinek, illetve nagy teljesítményű személyautók sperr differenciálműveinek akadozó csúszást (limited slip) meggátoló speciális, EP adalékolt hajtóműolaja.

Horgony

ILSAC

Az 1992-ben alapított Nemzetközi Kenőanyagok Szabványosítási és Jóváhagyási Bizottság (International Lubricant Standardization and Approval Committee) egy olyan szervezet, amelyen keresztül a Ford, a General Motors, a Chrysler és a Japan Automobile Manufacturers Association, Inc. (JAMA) kidolgozzák a benzinüzemű személygépkocsik motorolajainak minimumkövetelményeit.

Az ILSAC GF-x terminológiával jelölt ILSAC szabványok az API kategóriákon alapulnak, és további teljesítménykövetelményeket támasztanak, például az üzemanyag-takarékosság javítását, valamint a viszkozitási fokozatok korlátozásait.

ILSAC GF-6

A változó üzemanyag-takarékossági és károsanyag-kibocsátási normáknak való megfelelés érdekében a modern motorépítési technológia nagyobb teljesítményű kenőanyagokat igényel. A motor lökettérfogatának csökkenése, a turbófeltöltés, a benzin közvetlen befecskendezése (GDI vagy TGDI), a változó szelepvezérlés és a start/stop rendszerek, hibrid és elektromos technológiák bevezetése azt jelenti, hogy az ILSAC GF-5 tesztek egyszerűen már nem felelnek meg a modern kenőanyagok követelményeinek. Az autóipar nemrégiben engedélyezte az API SN PLUS kiegészítő kenőanyag kategóriát a GDI motorral felszerelt járműveknél megfigyelt alacsony sebességű előgyújtás (LSPI) csökkentésére.

ILSAC GF-5

Az ILSAC GF-5-et először 2010 októberében vezették be, mint a személygépkocsik benzinüzemű motorjaiban alkalmazott minimális teljesítményt. Az ILSAC GF-5 olajok úgy lettek kifejlesztve, hogy javítsák az üzemanyag-hatékonyságot és jobb teljesítményt nyújtsanak számos területen, ideértve a dugattyúk magas hőmérsékletű lerakódásvédelmét, a motoriszap képződésének fokozott védelmét és az E85-ig etanoltartalmú üzemanyaggal működő motorok védelmét. Az ILSAC GF-5-nek megfelelő olajok teljesítményükben jobbak, mint azok, amelyek megfelelnek az ILSAC GF-4-nek és a régebbi követelményeknek, és hatékonyan meg tudják kenni az ezen előírásoknak megfelelő motorokat. Az ILSAC GF-5-nek megfelelő olajok általában alacsony HTHS súrlódásúak (≤ 3,5 cP) viszkozitási osztályuk többféle is lehet: SAE 10W-30, 5W-30, 0W-30, 5W-20, 0W-20 és 0W-16. 

 

Horgony


BMW gyártói jóváhagyások

BMW LL-17 FE
Ehhez a specifikációhoz - általában ACEA C5-nek megfelelő - csökkentett hamutartalmú adalékok (mid SAPS), és 0W-20 viszkozitású motorolaj szükséges. Az ezen előírásoknak megfelelő teljesen szintetikus olajokat általában a legújabb benzin- és dízelüzemű BMW-khez ajánlják. Az alapolaj jellemzően a IV. csoportból származik (PAO=polialfaolefinek). Az N20, B38, B46, B48 és B58 motoroknál a BMW LL-14 specifikációját váltja fel.

BMW LL-14+
API SN, ACEA A1/B1 teljesítményszintű olajok, SAE 0W-20 viszkozitással. Speciális motorolaj csak a következő benzinmotorokhoz: N20, Bx8 a 2014-es modellévtől. Dízelmotorokhoz nem engedélyezett. A BMW LL-14 olajok sokkal alacsonyabb súrlódási szinttel bírnak, mint az összes többi BMW olaj. A HTHS besorolása 2,6 cP, ami miatt ez nem alkalmas nagy teljesítményű motorokhoz.

BMW LL-12 FE

A BMW LL-04 előíráshoz képest egy csökkentett HTHS viszkozitású (5W-20, 0W-30, 5W-30) motorolaj szabvány, kizárólag 2013. után gyártott (lényegében a Nx7K1, Nx7U1 és Nx7O1 motorkódú) dízel valamint benzines erőforrásokhoz. A BMW M GmbH motorok közül csak a S55 és S63-hoz megengedett a használata. Több turbóval szerelt modellekhez nem alkalmas.

BMW LL-04
Teljesen szintetikus, hosszú csereperiódusú olaj. A szabványnak megfelelő olaj viszkozitása 0W30, 0W40, 5W30 vagy 5W40 lehet. Jellemzően követelmény a dízel részecskeszűrővel (DPF) szerelt BMW-khez. Használható ott is, ahol BMW Longlife-98 vagy BMW Longlife-01 az előírás.

BMW LL-01
Teljesen szintetikus, hosszú csereperiódusú olaj. Szintén megfelel az ACEA A3/B3, az API SJ/CD EC-II előírásainak. Általában a 2002 modellévtől gyártott BMW gépkocsikhoz ajánlott. Használható ott is, ahol BMW Longlife-98 az előírás.

BMW Service Oil 98
A BMW által jóváhagyott, különleges, hosszú csereperiódusú motorolaj. Szintén megfelel az ACEA A3/B3, API SJ/CD, EC 5W40 előírásoknak. Elsősorban a 2002 modellévnél korábban gyártott
BMW-khez ajánlott.

Horgony


Fiat gyártói előírások

Fiat 9.55535-D2: Szintetikus bázisú motorolaj a Fiat csoport (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) dízel üzemű erőforrásaihoz. Csereperiódus: 20.000 km JTD motoroknál, 2001 előtti szívó és turbódízel motoroknál 10.000 km.

Fiat 9.55535-DS1: Csökkentett hamutartalmú és üzemanyag-takarékos motorolaj Fiat csoport által gyártott Alfa Romeo, Fiat és Lancia Euro 6 normát teljesítő dízel motorokhoz. Kipufogógáz utókezelő rendszerekkel (DPF) teljesen kompatibilis, alkalmazásával hosszú csereperiódus (30.000 km / 2év) érhető el. Teljesítményszintje az ACEA C2 szabványnak is megfelel. 0W-30 viszkozitásának köszönhetően könnyű hidegindítást nyújt extrém alacsony hőmérsékleti körülmények mellett is.

Fiat 9.55535-DSX: Nagyon alacsony viszkozitású (0W-20), üzemanyag-takarékos, közepes hamutartalmú adalékokat (mid SAPS) tartalmazó  motorolaj szabvány Fiat csoport (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) dízel erőforrásaihoz. Teljesíti az ACEA C2 szint elvárásait.

Fiat 9.55535-G1: Üzemanyag-takarékos, szintetikus bázisú motorolaj a Fiat csoport (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) benzines erőforrásaihoz. Teljesíti az ACAE A1/A5 szint elvárásait.

Fiat 9.55535-G2: Hosszú csereperiódusú (20.000 km), szintetikus bázisú motorolaj a Fiat csoport (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) benzines erőforrásaihoz.

Fiat 9.55535-GS1: Csökkentett hamutartalmú és üzemanyag-takarékos motorolaj Fiat csoport által gyártott Alfa Romeo, Fiat és Lancia Euro 6 normát teljesítő benzines motorokhoz. Kipufogógáz utókezelő rendszerekkel (TCW) teljesen kompatibilis, alkalmazásával hosszú csereperiódus (30.000 km / 2év) érhető el. Teljesítményszintje az ACEA C2 szabványnak is megfelel. 0W-30 viszkozitásának köszönhetően könnyű hidegindítást nyújt extrém alacsony hőmérsékleti körülmények mellett is.

Fiat 9.55535-H2: Nagy teljesítményű, hosszú csereperiódusú (20.000 km) motorolaj a Fiat csoport (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) JTS benzines erőforrásaihoz. Magas hőmérsékleten is megtartja a magas viszkozitását, így használatával mérsékelt olajfogyasztás érhető el. 5W40-es viszkozitásának köszönhetően könnyű hidegindítást nyújt. ACEA A3/B3 és API SM szabványoknak is megfelel.

Fiat 9.55535-H3: Sportos benzinmotorok 10W60-as magas viszkozitású motorolaja, alkalmazható ott ahol a Fiat 9.55535-H2 van előírva.

Fiat 9.55535-M2: Hosszú csereperiódusú (30.000 km / 2év) motorolaj a Fiat csoport (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) benzines erőforrásaihoz. 5W40-es viszkozitásnak köszönhetően könnyű hidegindítást nyújt.

Fiat 9.55535-N2: Hosszú csereperiódusú (30.000 km / 2év) motorolaj, amely részecskeszűrő nélküli JTD dízel motorokhoz ajánlott. 5W40-es viszkozitásnak köszönhetően könnyű hidegindítást nyújt. ACEA A3/B4 szabványnak is megfelel.

Fiat 9.55535-S1: Csökkentett hamutartalmú és üzemanyag-takarékos motorolaj Fiat csoport által gyártott Alfa Romeo, Fiat és Lancia benzines és dízel motorokhoz. Kipufogógáz utókezelő rendszerekkel teljesen kompatibilis, alkalmazásával hosszú csereperiódus (30.000 km / 2év) érhető el. Teljesítményszintje az ACEA C2 szabványnak is megfelel.

Fiat 9.55535-S2: Csökkentett hamutartalmú motorolaj Fiat csoport által gyártott Alfa Romeo, Fiat és Lancia benzines és dízel motorokhoz. Kipufogógáz utókezelő rendszerekkel teljesen kompatibilis, alkalmazásával hosszú csereperiódus (30.000 km / 2év) érhető el. Teljesítményszintje az ACEA C3, API SM és MB 229.51 szabványnak is megfelel.

Fiat 9.55535-T2: Csökkentett hamutartalmú, magas TBN számú motorolaj Fiat csoport által gyártott Alfa Romeo, Fiat és Lancia gázüzemű (CNG, LPG) motorokhoz. Kipufogógáz utókezelő rendszerekkel (TWC) teljesen kompatibilis, alkalmazásával hosszú csereperiódus érhető el.

Fiat 9.55535-Z2: Normál hamutartalmú motorolajok legmagasabb szintű elvárását testesíti meg ez a Fiat szabvány. Hosszú csereperiódusú (30.000 km / 2év) motorolaj a Fiat csoport (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) (dupla) turbós benzines és dízel erőforrásaihoz. 5W40-es viszkozitásnak köszönhetően könnyű hidegindítást nyújt. Magas hőtűrő kapacitás miatt a turbók élettartama nem csökken.

Horgony


Ford gyártói jóváhagyások

Ford WSS-M2C950-A
2015-ös modellévben bemutatott Ford Mondeotól megjelenő dízel modellek (1,5L, 1,6L, 2,0L) követelményeinek megfelelő SAE 0W-30-as motorolaj. A teljesítményszint eléréséhez közepes kén, foszfor és olajhamu tartalmú (mid SAPS) adalékokat tartalmaz, valamint az ACEA C2 minősítésen alapszik, teljes mértékben megfelel az új kipufogógáz utókezelő rendszernek. A kedvező károsanyag kibocsájtási értékek mellett, a WSS-M2C913-D jóváhagyású olajokkal összehasonlítva - az európai mérési ciklus (NEDC) szerint - akár 0,6 %-os üzemanyag-megtakarítás is elérhető.
Ez a motorolaj specifikáció a korábbi jóváhagyások előírása esetén NEM használható, tehát visszafelé nem kompatibilis, csak a Ford Duratorq DI TC (1,5L és 1,6L) és Duratorq DI (DW10F 2,0L) modellekhez alkalmazható.

Ford WSS-M2C948-B
Kiemelten üzemanyag-takarékos, 5W20-as viszkozitású motorolajok, amelyet a Ford 1.0 EcoBoost motorjaihoz fejlesztettek ki. Max. 20ekm/12 hónapos csereperiódussal használható. A szabvány követelményei jelentős átfedést mutatnak az ACEA C2 szabvány követelményeivel. A Ford ennek a szabványnak megfelelő olaj használatát írja elő számos Fiesta, Focus, C-Max és Grand C-max típusok 1.25 16V, 1.4 16V, 1.6 Ti 16V és EcoBoost modell motorjához.

Ford WSS-M2C946-A
5W-30 motorolaj ILSAC GF-5 nemzetközi szabványra épülő Ford gyártói előírás modern benzines Fordokhoz, a korábbi Ford WSS-M2C929-A szabványt váltja.

Ford WSS-M2C945-A
5W-20 motorolaj ILSAC GF-5 nemzetközi szabványra épülő Ford gyártói előírás modern benzines Fordokhoz, a korábbi Ford WSS-M2C930-A szabványt váltja.

Ford WSS-M2C937-A

A jóváhagyás a 2007-es modellévben bemutatott Focus RS motor követelményei szerint, az ACEA A3/B4 minősítés alapján került összeállításra. 0W-40-es viszkozitású motorolaj más Ford modellekhez nem alkalmazható.

Ford WSS-M2C934-B
Alacsony hamutartalmú, 5W30-as viszkozitású olajok teljesítik ennek a szabványnak a követelményeit. Ezek az olajok bizonyos Land Roverekhez és Jaguárokhoz használhatók.

Ford WSS-M2C917-A

Az ACEA C3 minősítésen alapuló, 5W-40-es viszkozitási osztályú jóváhagyás a 2008-as modellévben megjelent Ford Ka valamint a VW 1.9 PDTDI motorokkal gyártott előző generációs Ford Galaxy modellek speciális követelményeinek felel meg. A Volkswagen a VW 505.01 specifikációt írja elő ugyanezekre a motorokra a saját modelljeiben.

Ford WSS-M2C913-D
Ennek a 2012-ben bevezetett szabványnak megfelelő olajok ajánlottak minden dízel üzemű Ford motorjához, kivéve a 2009 előtt gyártott Ford Ka TDCi és a 2000 és 2006 között gyártott Ford Galaxy 1.9 TDi motorjaihoz (M2C917-A). Kifejezetten ajánlottak azokhoz a dízel motorokhoz, ahol eddig M2C913-B vagy M2C913-C minőségű olaj volt az előírás. A 2012-től gyártott 2.2 Duratorq motorral gyártott Ford Transit gépkocsikhoz kötelezően előírt szabvány. A szabványnak megfelelő olajok teljesítik a hosszú csereperiódusra vonatkozó követelményeket, valamint használhatók biodízellel vagy magas kéntartalmú üzemanyaggal működtetett motorokhoz is.

Ford WSS-M2C913-C
A Ford M2C913-B szabvány 2008-ban bevezetett utóda. Ajánlott mindazon Ford gépkocsikhoz, ahol ez vagy a Ford M2C913-B szabványnak megfelelő olaj az előírás. A szabványnak megfelelő olajok teljesíti az ILSAC GF-4 követelményeit is. Teljesen visszafelé kompatibilis a Ford M2C913-B szabvánnyal. Nagyobb üzemanyag-takarékosságot és jobb biodízel kompatibilitást biztosít.

Ford WSS-M2C913-B
5W30-as viszkozitású, ILSAC GF-3, ACEA A1-98 és ACEA B1-98 szabványoknak is megfelelő olajat megkövetelő szabvány. A felsoroltakon túl az olajnak további, a Ford által meghatározott követelményeknek is meg kell felelnie.
Horgony


General Motors gyártói jóváhagyások

GM dexos1 Gen 2

A második generációs dexos1 a General Motors legújabb motorolaj-specifikációja a benzinmotorok számára. Kifejezetten - az iparági előírásokban (API és ACEA) szereplő - legnehezebb tesztek kombinációjából állították elő, legfőképpen az üzemanyag-takarékosságot szem előtt tartva. Ezt a specifikáció leginkább a 2015-ös modellévtől javasoljuk. Többféle viszkozitás is megtalálható (0W-20, 5W-20, 5W-30).

GM dexos2
A szabvány az ACEA C3 elvárásaira épül. Az előírásnak megfelelő olajok csökkentett hamutartalmúak, elsősorban a részecskeszűrővel felszerelt modellek esetében fontos. Az ACEA C3 szabvány követelményein túlmenően a szabvány az ILSAC GF-4 lerakódási tesztjének, valamint alacsony hőmérsékleti iszapképződési tesztjének előírásait is tartalmazza. Az ACEA és az ILSAC szabványokból átvett követelményeken kívül a specifikáció tartalmaz néhány saját GM előírást is, például az olajelválásra és a levegő-elválásra vonatkozóan. A GM dexos2 szabvány visszafelé kompatibilis a korábbi GM-LL-A-025 és GM-LL-B-025 szabványokkal egyaránt, tehát mindenütt használható, ahol ezeknek a korábbi szabányoknak megfelelő olajok vannak előírva.

GM-LL A-025/B-025
A GM konszern 1995-től folyamatosan vezette be ezeket a jóváhagyásokat, amely elsősorban az olajfogyasztás csökkentése érdekében magas (3.5 mPas) HTHS értéket és rendkívül alacsony párolgási veszteséget ír elő. Alkalmazható az Eco Service Flex rendszerrel szerelt benzinmotorok (A-025) és dízelmotorok (B-025) esetében is hosszú csereperiódus (Long Life) mellett. A dízeles tesztnek (B-025) több olaj felel meg, mint a benzinesnek (A-025). A GM-LL-B-025 szabványú olaj nem használható ott, ahol GM-LL-A-025 az előírás és fordítva.

Horgony


MAN gyártói jóváhagyások

haszongépjármű motorolajok MAN szabványai

MAN 3677: Üzemanyag-takarékos (5W-30) UHPD (ultra high performance diesel) teljesítményszintű, csökkentett hamutartalmú (Mid SAPS), extra hosszú csereperiódusú (Long Life akár 100.000 km-ig) motorolaj, amely megfelel az Euro 5-ös és 6-os motorok elvárásainak. Alkalmas a kipufogógáz-utókezelő rendszerekhez is (DPF/PM Kat, EGR, SCR, CRT). Nem alkalmazható 50 ppm-nél magasabb kén tartalmú üzemanyag használata mellett.

MAN 3477: UHPD (ultra high performance diesel) teljesítményszintű, csökkentett hamutartalmú (Mid SAPS), extra hosszú csereperiódusú (Long Life akár 100.000 km-ig) motorolaj, amely megfelel az Euro III-as, IV-es és V-ös motorok elvárásainak. Alkalmas a kipufogógáz-utókezelő rendszerekhez is (DPF/PM Kat, EGR, SCR, CRT). Nem alkalmazható 50 ppm-nél magasabb üzemanyag használata mellett.

MAN 3377: Üzemanyag-takarékos (5W-30) UHPD (ultra high performance diesel) teljesítményszintű, normál hamutartalmú, extra hosszú csereperiódusú (Long Life akár 100.000 km-ig) motorolaj, amely megfelel az Euro 4-es és 5-ös motorok elvárásainak. EGR, SCR és DOC rendszerekkel használható, de NEM alkalmas a DPF/PM-Kat, CRT rendszerekhez. Nem alkalmazható 50 ppm-nél magasabb üzemanyag használata mellett.

MAN 3277: UHPD teljesítményszintű, extra hosszú csereperiódusra (Long Life akár 100.000 km-ig) alkalmas motorolaj. Megfelel Euro III-as, SCR-rel szerelt Euro IV-es és EGR-rel, és SCR-rel szerelt Euro V-ös motorok elvárásainak. Nem alkalmas a részecskeszűrővel ellátott rendszerekhez (DPF).

MAN 3575: SHPD (super high performance diesel) teljesítményszintű, csökkentett hamutartalmú haszongépjármű motorolaj, Euro V és Euro VI motorokhoz. Alkalmas a kipufogógáz-utókezelő rendszerekhez is (DPF/PM Kat, EGR, SCR, CRT).

MAN 3275: Hosszított csereperiódusra (akár 60.000 km) alkalmas, SHPD (super high performance diesel) teljesítményszintű motorolaj. Megfelel az Euro II D20 és D26 motorok elvárásainak. Nem alkalmas a részecskeszűrővel ellátott rendszerekhez (DPF).

MAN 3271-x: Gázüzemű (CNG, LPG, biogáz) járművek és állómotorok motorolajai.

MAN 271: Normál csereperiódusú (akár 45.000 km) motorolaj dízel üzemű MAN-ekhez. Használható az Euro 0, I, II D08 és D28 motorokhoz.

 

Hajtóműolajok MAN szabványai

MAN 339 Type V1, V2: Voith automataváltók (DIWA) ATF olajai

MAN 339 Type Z1, Z2, Z3, Z4: ZF automataváltók (Ecomat) ATF olajai

Type Z3: akár 120.000 km, vagy 1 év csereperiódusig

 

MAN 341 haszongépjárművek ZF váltóinak EP olajai

Type Z2 (ZF TE-ML 02B)

Type Z4 (ZF TE-ML 02L)

Type Z5: (ZF TE-ML 02E) akár 540.000 km, vagy 3 év csereperiódusig

 

MAN 341: haszongépjárművek Eaton váltóinak EP olajai

Type E1: megegyezik MAN 341 Type Z1; akár 90.000 km, vagy 1 év csereperiódusig

Type E2: megegyezik MAN 341 Type Z2; sebességváltó akár 120.000 km, vagy 1 év; hátsóhíd: 160.000 km, vagy 2 év csereperiódusig

Type E3: megegyezik MAN 341 Type Z3; akár 320.000 km, vagy 2 év csereperiódusig

Type E4: megegyezik Eaton PS-164

 

MAN 341 Type VR: Voith retarderek EP olajai

MAN 341 Type MB: Mercedes-Benz GO 210-6 váltóinak EP olajai

MAN 342 Type M1, M2, M3: tengelyhajtás és osztómű ásványi bázisú olajai

MAN 342 Type S1: tengelyhajtás és osztómű szintetikus olajai (akár 500.000 km, vagy 3 év csereperiódusig)

M 3343 Type M: többcélú, ásványolaj bázisú hajtóműolaj (akár 160.000 km, vagy 1 év csereperiódusig)

M 3343 Type S: többcélú, szintetikus bázisú hajtóműolaj (sebességváltó akár 200.000 km, vagy 1 év; hátsóhíd: 320.000 km, vagy 3 év csereperiódusig)

 

Kenőzsírok MAN szabványai

MAN 283: Többcélú Lítium zsír, ásványolaj, vagy biológiailag lebomló bázisolajból

MAN 284: Magas hő tűrésű, ásványolaj bázisú, Lítium komplex zsír

 

Központi hidraulika folyadékok (CHF) MAN szabványai

MAN 3289: központi hidraulika-, szervokormány rendszerek, Kongsberg sebességváltó rendszerek (TGA)

Horgony


Mercedes gyártói jóváhagyások

A Mercedes hivatalos oldalán ellenőrizheti, hogy melyik motor- illetve hajtóműolaj rendelkezik az adott Mercedes szabvánnyal:

Mercedes személygépjármű motorolaj szabványok

Mercedes haszongépjármű motorolaj szabványok

Mercedes hajtóműolaj szabványok

Mercedes retarder-olaj szabványok

Mercedes személygépjármű motorolaj szabványok

MB 229.71

Az MB229.71 az ACEA C5 teljesítményszint alapjaira épül, amely jelenleg a leggyorsabban növekvő motorolaj-kategória az európai kenőanyagok piacán. Üzemanyag-takarékos, a 0W-20 viszkozitási osztályba tartozik és közepes hamutartalmú (mid SAPS) adalékokat tartalmaz. Az MB229.71 motorolajok kötelezőek a Mercedes OM654 turbófeltöltésű dízelmotorokhoz és a hibridekben alkalmazott M256 vagy az M264 benzinmotorokhoz. Visszafelé nem kompatibilis, 2016. előtti erőforrásokhoz nem alkalmas.

MB 229.61

Közepes hamutartalmú (mid SAPS) adalékokat tartalmazó motorolaj Mercedes M176 benzines erőforráshoz (BR222 és BR217, BR256, BR264) és részecskeszűrővel (DPF) ellátott dízelmotorokhoz (OM654, OM656). SAE 0W-30 viszkozitási osztály, HTHS Min. 2.9 cP, ACEA C2 teljesítményszint.

MB 229.52
A 229.51-es szabvány üzemanyag-takarékosabb verziója, valamint a oxidációs besűrűsödéssel szemben is magasabb követelményeket támaszt. Hosszú csereperiódusú, az Assyst rendszerrel és részecskeszűrővel felszerelt Euro-5 és korábbi emissziós normát teljesítő Mercedes személygépkocsikhoz előírt, csökkentett hamu- és kéntartalmú motorolajok osztálya. 

MB 229.51
Hosszú csereperiódusú, az Assyst rendszerrel és részecskeszűrővel felszerelt Euro-5 és korábbi emissziós normát teljesítő Mercedes személygépkocsikhoz előírt, csökkentett hamu- és kéntartalmú motorolajok osztálya.

MB 229.31
Elsősorban a részecskeszűrővel felszerelt dízelmotorokhoz alkalmazható csökkentett hamu- és kéntartalmú motorolajok osztálya, normál olajcsere-periódus mellett.

MB 229.5
Rugalmas csereperiódusú, energiatakarékos, amelyek a 229.3 minőséggel összehasonlítva (az Assyst rendszerrel felszerelt személygépkocsiknál) hosszabb olajcsere intervallumot és min. 1.8%-kal kedvezőbb üzemanyagfogyasztást tesznek lehetővé, alacsonyabb iszapképződési hajlam mellett.

MB 229.3
Szigorított, energiatakarékos előírás dízel-, benzines motorokhoz. szintetikus motorolajok, amelyek a 229.1 minőséggel összehasonlítva (az Assyst rendszerrel felszerelt személygépkocsiknál) mintegy 30%-kal hosszabb olajcsere intervallumot tesznek lehetővé.

MB 229.1
1997. január 1-től életbe lépett dízel-, benzines motorolaj jóváhagyás.

 

Mercedes haszongépjármű motorolaj szabványok

MB 224.1

Ez a Mercedes szabvány írja elő, hogy milyen környezeti hőmérsékletek esetében, melyik viszkozitási osztályú motorolajat válasszuk. Ezek alapján a 15W-40 motorolaj csak -5C° fölötti , 10W-40 motorolaj csak -20C° indítási hőmérséklet fölött használható.

MB 224.1 szabvány - teherautó olajok használata külső hőmérsékletek szerint

 

MB 223.2

Ez a Mercedes szabvány foglalja össze, hogy melyik motorszámú erőforráshoz melyik MB előírást teljesítő motorolaj(ok) használhatóak.

MB 228.61

Az MB 228.61 egy csúcs minőségű, alacsony hamutartalmú adalékokat tartalmazó kenőanyag, amelyet nagy teljesítményű közepes és nagy teherbírású dízelmotorokban való használatra terveztek, ahol fejlett utókezelő rendszerek, például dízel részecskeszűrők (DPF) vannak felszerelve. A 2,9-3,2cP HTHS viszkozitású kenőanyagokat úgy tervezték, hogy a legújabb Daimler OM471A Euro VI-os motorok számára fokozott üzemanyag-takarékossági előnyöket biztosítsanak.

Az MB 228.61 kenőanyagok jellemzően SAE 5W-30 (2,9-3,2cP) viszkozitásúak (esetleg 10W-30), API III-as csoportba tartozó alapolajon és API FA-4 elvárásain alapulnak.

MB 228.51

UHPD teljesítményszintű, csökkentett hamutartalmú (Mid SAPS), extra hosszú csereperiódusú (Long Life akár 100.000 km-ig) motorolaj, amely megfelel az Euro IV-es és V-ös motorok elvárásainak. Alkalmas a kipufogógáz-utókezelő rendszerekhez is (DPF, EGR, SCR). Jellemző viszkozitási osztályok: 10W-40; 5W-30

MB 228.5

UHPD teljesítményszintű, extra hosszú csereperiódusra (Long Life akár 100.000 km-ig) alkalmas motorolaj. Megfelel Euro IV-es és V-ös motorok elvárásainak. Nem alkalmas a részecskeszűrővel ellátott rendszerekhez (DPF). Jellemző viszkozitási osztály: 10W-40

MB 228.31

Csökkentett hamutartalmú (Mid SAPS), hosszított csereperiódusú (akár 45.000 km) motorolaj, ,amely megfelel az Euro IV-es és V-ös motorok elvárásainak. Alkalmas a kipufogógáz-utókezelő rendszerekhez is (DPF, EGR, SCR). Jellemző viszkozitási osztályok: 10W-30; 10W-40; 15W-40

MB 228.3

Üzemanyag-takarékos, hosszított csereperiódusra (akár 45.000 km) alkalmas motorolaj. Megfelel Euro IV-es és V-ös motorok elvárásainak. Nem alkalmas a részecskeszűrővel ellátott rendszerekhez (DPF). Jellemző viszkozitási osztály: 15W-40

MB 228.1

Normál csereperiódusú (akár 30.000 km) motorolaj dízel üzemű Mercedes teherautókhoz/buszokhoz. Jellemző viszkozitási osztályok: 15W-40; 20W-50

MB 226.51

Ez a specifikáció az RN0720-on alapul, a Renault által szállított OM607 és OM626 motorral szerelt személy- és kishaszon-gépjárművek csökkentett hamutartalmú motorolaja, alkalmas a részecskeszűrővel (DPF) ellátott modellekhez. Az ezen előírásoknak megfelelő olajok nagyon jó hőstabilitással és utókezelési kompatibilitással rendelkeznek.

MB 226.5

Ez a specifikáció a Renault-Nissan gyártói szövetség által szállított benzinmotoros Mercedes járművekre vonatkozik. M281 és M200.71 motorral szerelt Mercedes kis-áruszállítókhoz előírt normál hamutartalmú motorolaj. A specifikációs követelmények az MB 229.5-hez hasonlóak.

MB 226.9

Gázüzemű motorral szerelt járművek Mercedes szabványa.

 

Mercedes hajtóműolaj szabványok:

MB 235.0 Kézi kormánymű, tengelyek (a 463.270/271 modell kivételével) SAE 75W-90, 80W-90, 85W-90, 90

MB 235.1 személyautó és haszongépjármű váltóház (kivéve VG 150E), SAE 80, 80W, 80W-85, 80W-85, 80W-90, forró égövön 85W-90, 90

MB 235.10 személyautó kézi sebességváltó 716.2, a 7 340 241 (717.4 és 716.6) átviteli sorszámtól kezdődően, SG 150/180 (716.5), 1997. utáni MB Vito és Sprinter teljes élettartamú olajfeltöltése, gyári cikkszám: A 001 989 84 03, SAE 75W-85

MB 235.11 haszongépjármű Mercedes Actros kézi sebességváltók VG 150E modell SAE 75W-90

MB 235.12 haszongépjármű hajtóműolaj nagy igénybevételű sebességváltókhoz, SAE 40 (motorolaj viszkozitási osztály), vagy egyfokozatú 90-es hajtóműolaj

MB 235.13H 2019-től megszűntetett szabvány  

MB 235.15 személyautó hátsó tengely 4MATIC (4x4) 118, 177, 247 típusokhoz, 164-es modell hátsókerék-meghajtással (4×2), hátsó tengely differenciálzárral 164-es, 199-es modellek, nincs más olajnak ilyen jóváhagyása, gyári cikkszám: A 001 989 59 03, SAE 75W-85

MB 235.16 haszongépjármű kézi-sebességváltó, üzemanyag-takarékos hajtóműolaj, SAE 75W-85, gyári cikkszám: A 002 989 11 03

MB 235.17 Hajtóműolaj 700.710/720/721/730 típusú kézi sebességváltókhoz, nincs más olajnak ilyen jóváhagyása, gyári cikkszám: A 000 989 97 06, SAE 75W           

MB 235.20 személyautó és haszonjárművek első és hátsó tengely differenciálmű 461-es típus, hosszú olajcsere-periódusú (LD) ásványi olaj, SAE 80W-90

MB 235.3 személyautó FE-váltóolajok NMT 270, 370/400, gyári cikkszám: A 001 989 89 03 SAE 75W

MB 235.31 személyautó és haszonjárművek hipoid hajtómű, nagy teljesítményű első és hátsó tengely differenciálmű AMG G 63, SAE 75W-85

MB 235.4 személy- és haszongépjármű hosszú csereperiódusú hajtóműolaja, SAE 75W-85

MB 235.41 ZF kézi és automatizált kézi haszonjármű sebességváltók hosszú csereperiódusú (akár 540ekm) hajtóműolaja , SAE 75W-80

MB 235.5 haszongépjármű fogaskerekes hajtóművek SAE 80W, 85W-90, 90

MB 235.6 haszongépjármű tengelyolaj hipoid fogaskerekekhez, SAE 80W-90

MB 235.61 személyautó hátsó tengely, önzáró differenciálművel (sperr), 167-es modell 177-es motorral, 256-os modell M016-os kóddal, 251-es modell hátsókerék-hajtással (4×2), hátsó tengely AMG differenciálzárral (többféle modell), Reduktoros hajtómű 461.339-es modell ZD4 kóddal (nem polgári használatra szánt jármű), SAE 75W-140

MB 235.62 személyautó hátsó tengely 4MATIC (4x4) 117, 156, 176, 246 típusokhoz, csak a gyári olajnak (cikkszám: A 002 989 02 03) van meg ez a jóváhagyása, SAE 75W-85            

MB 235.63 személyautó kettős hátsó tengely differenciálmű a 177-es és 118-as modellben lévő váltókészlethez, 139-es motorral, jövőbeli szabvány 

MB 235.64 személyautó kettős hátsó tengely differenciálmű összekapcsoláshoz a 177 és 118 modellben 139-es motorral (MB cikksz.: A 000 989 44 06)

MB 235.65 személyautó hajtóműolaj, AMG M 780.71 típusú hajtásrendszer hez

MB 235.66 személyautó hátsó tengelyhajtómű AAM 700.3 a 204, 205, 212, 213, 253-as modellekben Kína, jövőbeli szabvány

MB 235.7 személyautó hagyományos és korlátozott csúszású differenciálmű, SAE 75W-85

MB 235.71 Sebességváltó-olajok (személyautó automata váltómű)

MB 235.72 sebességváltó-olajok személyautó kézi kapcsolású sebességváltókhoz SAE 75W-90

MB 235.73 személyautó üzemanyag-takarékos SAE 75W váltóolaj   

MB 235.74 személyautó első tengely 4MATIC (több kivétellel)

MB 235.8 személyautó és haszongépjármű hipoid fogaskerék, 463.234/255 típusú, ZQ0 kódú (G 500 4x42 ) és 463.274 LQ0 (G 650) reduktoros tengelyáttételes hajtóművekkel ellátott modellek

MB 236.1 személyautó és haszongépjármű ATF, 4/5 fokozatú automata

MB 236.10 személyautó ATF, 5 sebességes automata szabályozott nyomatékváltós kuplunggal (KÜB) elsőkerék-meghajtású járművekhez (722.7), Váltóház (4MATIC), 124, 163, 210 modell, gyári cikkszám: A 001 989 21 03       

MB 236.11 személyautó és haszongépjármű ATF, ZF/ AG4 automata ZF 4 HP 20, gyári cikkszám: A 001 989 22 03

MB 236.12 személyautó ATF, osztómű (4MATIC), 164, 166, 251 modell, osztómű (4MATIC), 470-es modell 699-es motorral valamint 907-es típusú váltómű, gyári cikkszám: A 001 989 45 03

MB 236.13 személyautó ATF, osztómű (4MATIC), 203, 211, 220 modell, csak a gyári olajnak van meg ez a jóváhagyása, cikkszám: A 001 989 23 03

MB 236.14 személyautó ATF 7 fokozatú automata sebességváltó 722.9, kivéve A89 kódot és MB 5 fokozatú automata sebességváltó szabályozott nyomatékváltó-záró kuplunggal (KÜB) hátsókerék-hajtású járművekhez (722.6)

MB 236.15 személyautó ATF 7 fokozatú automata sebességváltó 722.9 A89 kóddal és HYBRID 724.2 kóddal, és osztómű-olaj, üzemanyag-takarékos (FE) tulajdonságokkal

MB 236.17 személyautó ATF 9 fokozatú automata sebességváltó 725.0/1 4MATIC, és osztómű-olaj

MB 236.2 személyautó és haszongépjármű kormányszervó folyadékok és hűtőventillátor hidrosztatikus hajtásához, type A Suffix A

MB 236.20 személyautó váltóolaj Mercedes A- és B -osztályban használt Autotronic CVT sebességváltókhoz

MB 236.21 személyautó és haszongépjármű ATF, 724-es típusú 7 sebességes DCT-khez, gyári cikkszám: A 001 989 85 03

MB 236.22 személyautó ATF, 724.1 típusú 8F-DCT sebességváltókhoz, gyári cikkszám: A 000 989 61 04

MB 236.24 személyautó ATF, E-drive rendszerű, 716.7 típusú ZF duplakuplungos automataváltókhoz és M 780.701/702/703 típusú meghajtórendszerekhez             

MB 236.25 személyautó duplakuplungos váltók, 700.400/401/402 típusú váltók hidraulikus rendszeréhez, gyári cikkszám: A 001 989 86 03

MB 236.26 személyautó ATF, GL-5 hidraulikakörös automataváltók 700.400/401/402 típusú váltókhoz            

MB 236.3 Kézi és szervokormánymű L 075 Z modell és terepjáró járművek valamint MB / ZF / Robert Bosch, HEMA-, Shibao-szervorendszerek

MB 236.41 személyautó ATF, 722.55 típusú váltókhoz hibrid modellekben GM Dexron VI teljesítményszinttel 

MB 236.5H A szabvány 2014-ben megszűnt, a 236.9 szabványnak megfelelő termékek használata javasolt.           

MB 236.51 Automatikus sebességváltó folyadékok (E-Fluid, tehergépkocsi E tengelyes motorkör) 

MB 236.52 hamarosan bevezetésre kerülő szabvány - automata sebességváltó folyadékok (E-Fluid, tehergépkocsi E-Axle motorcirkuláció)   

MB 236.6H A szabvány 2020-ban megszűnt, a MB 236.7 vagy a MB 236.9 szabványnak megfelelő termékek használata javasolt.

MB 236.7 személyautó és haszongépjármű ATF MB 4 és 5 sebességes automata sebességváltó csúszó tengelykapcsoló nélkül (nyomatékváltó tengelykapcsoló) (722.3/4/5), GM Dexron IID teljesítményszintnek megfelelő

MB 236.8 Automatikus sebességváltó folyadékok (személyautó és haszongépjármű ATF, automata)           

MB 236.81 személyautó és haszongépjármű ATF, MB 4 és 5 sebességes automata sebességváltó csúszó tengelykapcsoló nélkül (nyomatékváltó tengelykapcsoló) (722.3/4/5) és Voith/ZF automataváltók

MB 236.82 személyautó ATF, ZF FAG 700.750 típusú sebességváltó, csak a gyári olajnak van meg ez a jóváhagyása, cikkszám: A 000 989 65 05

MB 236.9 személyautó és haszongépjármű ATF, Allison sebességváltóhoz, GM dexron III teljesítményszint

MB 236.91 Automatikus sebességváltó folyadékok (ATF, Allison/retarder)  

MB 236.92 hamarosan

MB 237.11 személyautó hajtóműolaj M 780.30/60 típusú e-Drive hajtásrendszerekhez

MB 238.22 Automatikus sebességváltó folyadékok (ATF, retarder) gyári cikkszám: A 001 989 73 03

MB 239.21 Automatikus sebességváltó folyadékok (személyautó ATF, 7 sebességes DCT) gyári cikkszám: A 000 989 20 02          

MB 239.22 közeljövőben bevezetendő szabvány, személyautó ATF, 300 Getrag 7 sebességes 700.422/423/800 típusú DCT-khez

MB 239.31 személyautó 711.363/634 típusú elülső kézi váltó, SAE 75W-85

MB 239.41 személyautó ATF, 7 sebességes DCT (4MATIC), osztóműolaj a 463-as modellben a 2019-es modellévtől kezdődően és (4MATIC), 470-es típus 642-es motorral, gyári cikkszám: A 000 989 34 02

MB 239.71 személyautó hajtóműolaj hátsó tengelyekhez (normál differenciálmű) könnyűfém házas modellekben, SAE75W-85, gyári cikkszámok:  A 000 989 73 04 és A 001 989 88 03

MB 239.72 személyautó hajtóműolaj első tengelyekhez (normál differenciálmű) könnyűfém házas modellekbe, gyári cikkszámok: A 000 989 73 04 és A 001 989 88 03

 

 

Mercedes retarder-olaj szabványok:

MB 235.29

Voith C retarder olaj, hosszútávú szállítmányozás esetén max. 180.000km, teljesen szintetikus 75W-80 hajtóműolaj.

MB 235.28

Voith B retarder olaj, hosszútávú szállítmányozás esetén max. 135.000km, 5W-30, 5W-40, 10W-40 motorolaj, vagy 75W-80 hajtóműolaj.

MB 235.27

Voith A retarder olaj,hosszútávú szállítmányozás esetén max. 90.000km, 10W, 20W, 10W-40 motorolaj.

Horgony



PSA Peugeot-Citroën gyártói jóváhagyások

PSA B71 2010

A PSA B71 2010 a Peugeot-Citroën csoport előírása a 2019. után gyártott benzines és dízelmotorok számára, amely az ACEA C5 elvárásait is teljesíti. 0W-20 viszkozitási osztályba tartozó, üzemanyag-takarékos (HTHS (cPa) ≥2,6), illetve hosszú csereperiódusra alkalmas motorolaj kategória. Ez specifikáció visszafelé nem kompatibilis a korábbiakkal.


PSA B71 2312
2014-ben bevezetett motorolajszabvány, amely alkalmas Euro 6 normát teljesítő dízel részecskeszűrős konstrukciókhoz (BlueHDi), Start&Stop rendszerrel ellátott, valamint hibrid üzemű motorokhoz. Az olajnak teljesíteni kell az ACEA C2 elvárásait (üzemanyag-takarékos és csökkentett hamu- és kéntartalmú), illetve további gyári teszteket. 0W-30 viszkozitási osztályba tartozó motorolajok.

PSA B71 2290
2009-ben bevezetett motorolajszabvány, amely alkalmas dízel részecskeszűrős konstrukciókhoz (HDi FAP), valamint 2015. márciusáig gyártott Euro 5 motorokhoz. Az olajnak teljesíteni kell az ACEA C2 elvárásait (üzemanyag-takarékos és csökkentett hamu- és kéntartalmú), illetve további gyári teszteket. 5W-30 viszkozitási osztályba tartozó motorolajok.

PSA B71 2297

A PSA frissítette a B71 2297 szabványt, amely a régebbi és a legújabb generációs közvetlen befecskendezéses dízel- és benzinmotorokat egyaránt védi a magas és nagyon magas hőmérsékletű országokban, ahol a hőmérséklet meghaladhatja az 50 °C-ot. Ez a szabvány meghaladja az ACEA C3 teljesítményszintet, mivel a kopásállóságot akár 70%-kal nagyobb mértékben növeli, mint amit az ACEA motorolaj-specifikáció előír.

PSA B71 2296
2009-ben bevezetett motorolajszabvány. Az olajnak teljesíteni kell az ACEA A3/B4 előírás elvárásait, illetve további gyári teszteket.
Horgony


Renault gyártói jóváhagyások

Renault RN17

A Renault RN17 a legújabb 5W-30 viszkozitási osztályba tartozó közepes szintű (mid-SAPS) hamu-tartalmú adalékot tartalmazó motorolaj-specifikáció benzines és EURO 6-os dízel Renault, Dacia és Nissan személy- és kis-haszonjárművekhez. A Renault leegyszerűsítette a műszaki adatok listáját azáltal, hogy régebbi specifikációit (RN700 és az RN710) az RN17-re váltotta. A specifikációt közvetlen befecskendezéses turbófeltöltővel szerelt benzinmotorokhoz (TGDI) fejlesztették ki, amelyben van a benzines részecskeszűrő (GPF) is.

Renault RN 0720
2008-ban bevezetett szabvány, szintetikus alacsony hamu- és kéntartalmú motorolajok a Renault csoport (Renault, Dacia, Nissan) részecskeszűrővel ellátott dízel (dCi FAP) és háromutas katalizátorral szerelt benzines motorokhoz. Alapvetően az ACEA C4 szintjét egészíti ki további elvárásokkal.

Renault RN 0710
2008-ban bevezetett szabvány, a Renault csoport (Renault, Dacia, Nissan) turbófeltöltős vagy anélküli dízel vagy benzines nem részecskeszűrővel ellátott modelljeihez.
Alapvetően az ACEA A3/B4 szintjét egészíti ki további elvárásokkal.

Renault RN 0700
2008-ban bevezetett szabvány a a Renault csoport (Renault, Dacia, Nissan) hagyományos konstrukciójú, turbófeltöltő nélküli dízel vagy benzines ellátott modelljeihez.

 

Haszongépjárművek

RVI RGD:

UHPD (ultra high performance diesel) teljesítményszintű, csökkentett hamutartalmú (Mid SAPS), extra hosszú csereperiódusú motorolaj, amely megfelel az Euro IV-es és V-ös gázüzemű motorok elvárásainak. Alkalmas a kipufogógáz-utókezelő rendszerekhez is (DPF, EGR, SCR).

RVI RXD:

UHPD teljesítményszintű, extra hosszú csereperiódusra (Long Life) alkalmas motorolaj. Megfelel Euro IV-es és V-ös motorok elvárásainak. Nem alkalmas a részecskeszűrővel ellátott rendszerekhez (DPF).

RVI RLD-3:

Csökkentett hamutartalmú (Mid SAPS), hosszított csereperiódusú motorolaj, amely megfelel az Euro IV-es és V-ös motorok elvárásainak. Alkalmas a kipufogógáz-utókezelő rendszerekhez is (DPF, EGR, SCR).

RVI RLD/RLD-2:

Üzemanyag-takarékos, Hosszított csereperiódusra alkalmas motorolaj. Megfelel Euro III-as és IV-es motorok elvárásainak. Nem alkalmas a részecskeszűrővel ellátott rendszerekhez (DPF).

RVI RD/RD-2:

Normál csereperiódusú motorolaj dízel üzemű Renault haszongépjárművekhez.

Horgony


Volkswagen gyártói jóváhagyások

VW 511.00

A VW 511.00 egy 5W-40 vagy 0W-40 viszkozitású, szintetikus motorolaj, amely az ACEA C3 elvárásai alapján készül. A VW 511.00 a különleges követelményeket támasztó, nagy teljesítményű (W12, V10, V8), 2018. után gyártott VAG TSI és TFSI benzinmotoros, kifejezetten a részecskeszűrővel (GPF) szerelt járművek számára lett kifejlesztve. Megegyezik a Porsche C40 szabvánnyal.

VW 508.00/509.00

A VW 508.00/509.00 a Volkswagen csoport előírása a 2018. után gyártott benzines és dízelmotorok számára, amely az ACEA C5 elvárásait is teljesíti. 0W-20 viszkozitási osztályba tartozó, üzemanyag-takarékos, illetve hosszú csereperiódusra alkalmas motorolaj kategória. Ez specifikáció visszafelé nem kompatibilis a korábbiakkal. Megegyezik a Porsche C20 szabvánnyal.

VW 504.00/507.00
2004-ben a VAG csoport (Audi, Seat, Å koda, Volkswagen) gépkocsijai számára létrehozott szabványok. Hosszú csereperiódusú, üzemanyag-takarékos, csökkentett hamu- és kén tartalmú motorolaj, amely alkalmas az Euro 4 szabványnak megfelelő benzines (VW 504.00) és részecskeszűrővel ellátott dízelmotorokhoz (507.00). Alkalmazható a legtöbb olyan esetekben is, ahol egy korábbi VW szabvány az előírás. Megegyezik a Porsche C30 szabvánnyal.

VW 505.01
Az 1999-től gyártott PdTdi (szivattyú-fúvókás, közvetlen befecskendezésű turbódízel) motorokhoz alkalmazható, Alkalmazható viszkozitási osztály 5W-40, 2008-tól akár 5W-30 is. Az olajok HTHS értéke min. 3.5 mPas. Az osztály egyéb követelményei megegyeznek az 505.00 osztály követelményeivel. A Volkswagen által gyártott PdTdi rendszerű motorokat Fordokba is szerelték (2009 előtt gyártott Ford Ka TDCi és a 2000 és 2006 között gyártott Ford Galaxy 1.9 TDi), ezekhez a motorokhoz a Ford M2C917-A szabványt írják elő, ami gyakorlatban a VW 505.01 előírásainak felel meg.

VW 502.00/505.00
Már az 1997 márciusa után gyártott VW csoport beli benzines (502.00) és turbódízel (505.00) motorokhoz is alkalmazható motorolajok osztálya. A szabvány visszafelé kompatibilis, alakalmas a korábbi modellekhez is.


Horgony

Volvo gyártói jóváhagyások

Volvo haszongépjármű motorolajok

Volvo VDS-5:

Az új Volvo VDS-5 specifikáció 0,5%-os üzemanyag-fogyasztási javulást és 50%-kal hosszabb olajcsere-intervallumot eredményez a korábbi Volvo szabványú motorolajokhoz képest. A VDS-5 szintű motorolajok gyári feltöltés a 13 literes Euro VI D károsanyag kibocsájtási szintű motorokhoz (ezeken 2 olajszűrő van, a korábbi modelleken 3), valamint a 11 literes és 13 literes US GHG2.1 motorokhoz 2019-től, és egyelőre még nem kompatibilisek más motorokkal. Ezekhez a motorokhoz azonban, engedélyezett a korábbi VDS-4 és VDS-4.5 szabványú motorolajok használata. Jellemző viszkozitási osztály: SAE 5W-30

Volvo VDS-4.5: A Volvo VDS-4.5 egy olyan kenőanyag-specifikáció, amelyet nagy teljesítményű közepes és nagy teherbírású dízelmotorokhoz terveztek, amelyekbe fejlett kipufogógáz-utókezelő rendszereket, például dízel részecskeszűrőket (DPF) építettek be. A Volvo teherautók, buszok és építőipari berendezések, amelyek ezt a kenőanyag-specifikációt igénylik, jellemzően megfelelnek az európai Euro VI és V. szintű kibocsátási előírásoknak, valamint az EPA GHG 2016 és az amerikai Tier 4 Final kibocsátási előírásoknak az USA-ban.

A Volvo VDS-4.5 olajok jellemzően SAE 15W-40, 10W-40 vagy 10W-30 viszkozitásúak, API II alapolajokon alapulnak, szükség esetén kevés API III csoportú alapolajat tartalmaznak.

A Volvo VDS-4.5 általában egy sor más jóváhagyással együtt szerepel. A Volvo VDS-4.5 mellett leggyakrabban az ACEA E9, API CK-4, MB 228.31, MACK EOS-4.5, Renault RLD-3, MTU Type 2.1, Deutz DQC III-18 LA, Caterpillar ECF-3, Cummins CES 20086 és DFS 93K222 jóváhagyásokat adják meg.

 

VDS-4: 2007 után gyártott haszongépjárművek csökkentett hamutartalmú motorolaja, kifejezetten a kipufogógáz utókezelő rendszerekkel szerelt járművekhez (EGR, SCR, DPF) lett tervezve. Ideális esetben a csereperiódusú hossza akár 100.000 km-t is eléri. A jóváhagyás az API CJ-4 előírásain és további gyártói (Mack T-12, Cummins ISM és ISB, valamint Volvo D12D) motorteszteken alapul. Visszafelé kompatibilis a korábbi Volvo szabványokkal (VDS-3, VDS-2 és VDS), használható régebbi Volvo haszonjárművekhez, ha az üzemanyag kén tartalma nem éri el a 0,5%-ot (5000ppm). Jellemző viszkozitások: hagyományos 15W40 és a csökkentett súrlódású, üzemanyag-takarékos verzió 10W30.

 

VDS-3: Extra hosszú csereperiódusú (100.000 km), hagyományos adalékokkal készített magas teljesítményű motorolaj Volvo haszongépjárművekhez, nem alkalmazható részecskeszűrővel ellátott modellekhez. A jóváhagyás az API CI-4 és ACEA E7 előírásain alapul. Visszafelé kompatibilis a korábbi Volvo szabványokkal (VDS-2 és VDS), használható régebbi Volvo haszonjárművekhez, ha az üzemanyag kén tartalma nem éri el a 0,3%-ot (3000ppm). Jellemző viszkozitások: hagyományos 10W40 és az alacsony dermedéspontú, üzemanyag-takarékos verzió 5W40.

 

VDS-2: Hosszított csereperiódusú (60.000 km), hagyományos adalékokkal készített magas teljesítményű motorolaj 2000-es évjárat előtti Volvo haszongépjárművekhez. Alkalmazható ott is, ahol a Volvo VDS szabvány az előírás. Jellemző viszkozitás: 15W40

 

VDS: Normál csereperiódusú (max. 40.000 km), amennyiben a gépkönyv ezt megengedi), hagyományos adalékokkal készített közepes teljesítményű motorolaj, 2000-es évjárat előtti Volvo haszongépjárművekhez. Jellemző viszkozitás: 15W40


Cummins gyártói jóváhagások

Cummins CES 20086:

A Cummins CES 20086 egy alacsonyabb szulfáthamu, foszfor- és kéntartalmú (SAPS) motorolaj specifikáció, amelyet nagy teljesítményű, közepes és nagy teherbírású dízelmotorokban való használatra terveztek. Ez a specifikáció olyan alkalmazásokban használható, ahol kipufogógáz-visszavezetés (EGR) és fejlett utókezelő rendszerek, például dízel részecskeszűrők (DPF) vannak felszerelve, és ultraalacsony kéntartalmú dízelolaj áll rendelkezésre.

Az ilyen kenőanyag-specifikációt igénylő Cummins motorok jellemzően megfelelnek a Stage IIIB, IV és V európai off-highway kibocsátási szabványoknak és a Tier 4 Final észak-amerikai kibocsátási szabványnak.

A Cummins CES 20086-ot a Cummins minden olyan helyre ajánlja, ahol korábban a CES 20081-et ajánlották. A Cummins CES 20086 kenőanyagok jellemzően SAE 15W-40, 10W-40, 10W-30 vagy 5W-30 viszkozitási fokozatúak, és API II. és/vagy API III. csoportba tartozó alapolajokból készülnek.

A Cummins CES 20086 rendszerint egy sor más jóváhagyással együtt szerepel. A Cummins CES 20086 mellett leggyakrabban az ACEA E9, API CK-4, MB 228.31, Volvo VDS-4.5, MACK EOS-4.5, Renault RLD-3, MTU Type 2.1, Deutz DQC III-18 LA, Caterpillar ECF-3 és DFS 93K222 jóváhagyások találhatók.

 

Cummins CES 20087:

A Cummins CES 20087 egy alacsonyabb szulfáthamu, foszfor- és kéntartalmú (SAPS) kenőanyag-specifikáció, amelyet nagy teljesítményű közepes és nagy teherbírású dízelmotorokban való használatra terveztek, ahol fejlett utókezelő rendszerek, például dízel részecskeszűrők (DPF) vannak felszerelve.

A 2,9-3,2cP HTHS viszkozitású kenőanyagokat úgy tervezték, hogy a kiválasztott motormodellekben - beleértve az újabb, országúti X12 és X15 motorokat is - fokozott üzemanyag-takarékosságot biztosítsanak.

Az ilyen kenőanyagspecifikációt igénylő Cummins-motorok jellemzően megfelelnek az európai Euro VI kibocsátási szabványoknak és az EPA GHG 2016 észak-amerikai normáinak.

A Cummins CES 20087 kenőanyagok jellemzően SAE 10W-30 vagy 5W-30 viszkozitási fokozatúak, és API II. és/vagy API III. csoportba tartozó alapolajokra épülnek.

A Cummins CES 20087 rendszerint egy sor más jóváhagyással együtt szerepel. A Cummins CES 20087 mellett leggyakrabban az API FA-4, az MB 228.61 és a DFS 93K223 jóváhagyások fordulnak elő.


DEUTZ

Deutz DQC IV-18LA

A Deutz DQC IV-18LA egy alacsonyabb hamutartalmú technológiát használó kenőanyag, amelyet nagy teljesítményű dízel- és gázmotorokban való használatra terveztek, és hosszabb olajcsere-intervallumot nyújt. Ezek a motorok zárt forgattyúházi szellőzéssel, acél dugattyúkkal (TTCD) és hosszabb olajcsere-intervallumok szükségességével rendelkezhetnek. Leggyakrabban ezt a kenőanyag-specifikációt a legújabb, Euro V. kibocsátási normának és az amerikai Tier 4 Final-nak megfelelő, terepjáró berendezésekben használják, ahol fejlett utókezelő rendszerek, például dízel részecskeszűrők (DPF) vannak felszerelve. A Deutz DQC IV-18LA olajok jellemzően SAE 10W-40, 10W-30 vagy 5W-30 viszkozitási osztályúak, amelyek API III. csoport vagy III. és II. csoport alapolajok keverékein alapulnak.

 

Deutz DQC IV-18

A Deutz DQC IV-18 egy nagy teljesítményű, magas TBN-értékű kenőanyag specifikáció, amelyet acél dugattyúkkal, zárt forgattyúházi szellőzéssel, valamint a legnagyobb hőterheléssel és dugattyútisztasági követelményekkel rendelkező, nagy teljesítményű motorokban való használatra terveztek. Leggyakrabban ezt a kenőanyag-specifikációt olyan terepen működő berendezésekben használják, ahol nincsenek fejlett utókezelő rendszerek, például dízel részecskeszűrők (DPF) felszerelve. A Deutz DQC IV-18 kenőanyagok jellemzően SAE 10W-40 viszkozitási fokozatúak, amelyek API III. és II. csoportú alapolajok kombinációján alapulnak.

 

Deutz DQC III-18LA

A Deutz DQC III-18LA egy alacsonyabb hamutartalmú technológiát használó kenőanyag, amelyet nagy teljesítményű, zárt forgattyúházi szellőzéssel és nagy hőterheléssel rendelkező, közepes és nagy teherbírású dízel- és gázmotorokban való használatra terveztek. Ez a specifikáció olyan alkalmazásokban használható, ahol fejlett utókezelő rendszerek, például dízel részecskeszűrők (DPF) vannak felszerelve. Az ilyen kenőanyag-specifikációt igénylő Deutz motorok jellemzően a IIIB és magasabb kibocsátási előírásoknak felelnek meg. A Deutz DQC III-18LA olajok jellemzően SAE 15W-40, 10W-40 vagy 10W-30 viszkozitásúak, API II. csoportba tartozó alapolajokon alapulnak, szükség esetén kis mennyiségű API III. csoportba tartozó olajjal.

 

Deutz DQC III-18

A Deutz DQC III-18 egy olyan kenőanyag-specifikáció, amelyet zárt forgattyúház-szellőzésű, nagy hőterhelésű, közepes és nagy teherbírású dízelmotorokban való használatra terveztek. Ezt a specifikációt olyan motorokban kell használni, amelyekben nincsenek fejlett utókezelő rendszerek, például dízel részecskeszűrők (DPF). Ezek a járművek jellemzően a IIIA fázisú és korábbi kibocsátási szabványnak felelnek meg. A Deutz DQC III-18 kenőanyagok jellemzően SAE 15W-40, 10W-40, 10W-30 viszkozitásúak, API I. vagy II. csoportba tartozó alapolajokon alapulnak, szükség esetén kis mennyiségű API III. csoportba tartozó olajjal.

 

Deutz DQC II-18

A Deutz DQC II-18 Motorolaj, általában nyitott forgattyúházi szellőzésű motorokban használatos motorolaj


Horgony

ZF TE-ML hajtóműolaj szabványok

ZF TE-ML 01: manuális váltók buszokhoz és teherautókhoz, 540.000 km / 3 év olajcsere-periódussal; földmunkagépeknél 10.000 óra

ZF TE-ML 02: manuális és automataváltók kis-haszonjárművekhez, földmunkagépekhez, buszokhoz, teherautókhoz

 

olajcsere-periódus (a lenti felsorolás szerint)

02A: 60.000 km / 1.000 ó / 60.000 km / 90.000 km

02B: 120.000 km / 1.000 ó / 120.000 km (1 év) / 160.000 km (1 év) = MAN 341 Type Z2

02C: 120.000 km / 1.000 ó / 120.000 km (1 év) / 160.000 km (1 év)

02D: 240.000 km / 5.000 ó / 240.000 km (2 év) / 300.000 km

02E: örökélet / 10.000 ó / 360.000 km (3 év) / 540.000 km (3 év) = MAN 341 Type Z5

02F: 120.000 km / 1.000 ó / 120.000 km (1 év) / 160.000 km (1 év)

02G: 120.000 km / 1.000 ó / 120.000 km (1 év) / 160.000 km (1 év)

02L: 240.000 km / 5.000 ó / 240.000 km (2 év) / 300.000 km (2 év) = MAN 341 Type Z4

02ATF: 120.000 km / 1.000 ó / 120.000 km (1 év) / 160.000 km (1 év)

 

ZF TE-ML 03: Földmunkagépek, targoncák hajtóművei, olajcsere-periódus normál működtetés mellett:

03A/03B/03C/03D/03E/03F/03H: 1.500 ó

03G: 2.000 ó

 

ZF TE-ML 04: Hajtóműolajok a hajózásban

 

ZF TE-ML 05: Földmunkagépek tengelyeihez/differenciálműveihez:

05A/05B: váltóolajok

05C/05D: váltóolajok LS adalékkal

05F: UTTO olajok

05G: univerzális építőipari olajok

05H: biológiailag lebomló olajok

 

ZF TE-ML 06: Traktorok hajtóművei és hidraulika rendszere

06A: 20W motorolajok

06B/06C/06D: STOU olajok

06E/06K: UTTO olajok

06F: STOU és UTTO olajok

06G: biológiailag lebomló 75W-80 olaj

06H/06M: traktor olajok

06L: API GL-4 és MIL-2105 hajtóműolajok

06Q: 15W-40 motorolaj

 

ZF TE-ML 07: hidrosztatikus-mechanikus és elektromos hajtások

 

07A: GL-5 hajtóműolaj

07B: STOU

07C/07D: motorolajok

07E: biológiailag lebomló hajtóműolaj

06F: földmunkagépek SAE 30 olajai

07E: biológiailag lebomló hidraulikaolaj ISO VG 46

07G: ásványi hidraulika olaj ISO VG 46/68

 

ZF TE-ML 08: rásegítés nélküli kormányművek

 

ZF TE-ML 09: rásegítéses kormányművek (szervó)

09: ásványi ATF olajok (Dexron IID, IIIF, IIIG, IIIH)

09X: szintetikus ATF olajok

 

ZF TE-ML 11: manuális, duplakuplungos és automataváltók olajai

 

ZF TE-ML 12: buszok kenőanyagai a tengelyeknél

12B: szintetikus hajtóműolaj (150.000 km/3 év olajcsereciklus)

12C: hajtóműolaj limited-slip adalékkal (60.000 km/1 év olajcsereciklus)

12D: szintetikus hajtóműolaj limited-slip adalékkal (60.000 km/1 év olajcsereciklus)

12E: ásványi vagy részszintetikus hajtóműolaj (150.000 km/3 év olajcsereciklus)

 

ZF TE-ML 13: speciális járművek ZF hajtásai

 

ZF TE-ML 14: Ecomat váltók olajai:

14A: olajcsere-periódus 30.000 km / 1év

14B: olajcsere-periódus 60.000 km / 2év

14C: olajcsere-periódus 120.000 km / 2év

14E: olajcsere-periódus 150.000 km / 3év

 

ZF TE-ML 15: különleges járművek fékfolyadékai

 

ZF TE-ML 16: mozdonyok váltóolajai

 

ZF TE-ML 17: targoncák hajtóműolajai

17A/17B: váltóolajok

17C: ATF

17D: speciális jóváhagyás

17E/17F: UTTO

 

ZF TE-ML 18: személygépjárművek kenőanyagai hátsó hidakhoz

 

ZF TE-ML 19: haszongépjárművek hajtóműveinek és egyéb erőátviteli berendezéseinek olaja

19A: ásványi váltóolaj

19B: ásványi és szintetikus technológiával gyártott váltóolaj

19C: szintetikus váltóolajok

 

ZF TE-ML 20: buszok EcoLife típusú nyomatékváltóinak olajai:

ZF TE-ML 20.105: 180.000km/3 év olajcsere-periódus

ZF TE-ML 20.110: 120.000km/3 év olajcsere-periódus

 

ZF TE-ML 21: traktorok hátsóhídjai, betakarítógépek váltói és végső meghajtásai

21A/21B: váltóolaj

21C/21D: váltóolaj limited-slip adalékkal