Blog
2019.12.20 22:14

Rettegett füstök és orvoslásuk - kék füst a dízelből

Rettegett füstök és orvoslásuk - kék füst a dízelből

Az autó elég bonyolult szerkezet, nem elvárható, hogy minden autót használó ember olyan szinten értsen hozzá, hogy eleve észrevegye, ha füstöl, arra meg végképp nem kötelezhető senki, hogy a füst színéből, mennyiségéből következtetéseket vonjon le. Erre vagyunk mi. Most elmondjuk, melyik füstnél mire számíts. 2 rész

Az autó elég bonyolult szerkezet, nem elvárható, hogy minden autót használó ember olyan szinten értsen hozzá, hogy eleve észrevegye, ha füstöl, arra meg végképp nem kötelezhető senki, hogy a füst színéből, mennyiségéből következtetéseket vonjon le. Erre vagyunk mi. Most elmondjuk, melyik füstnél mire számíts.

Alapozzunk. Normál üzemi használatban elvileg nem kellene füstnek látszani a kocsi mögött. Semmilyen füstnek. De akkor sem kell feltétlenül aggódni, ha van valamilyen.

Kék füst a dízel motorból

Pont, mint a benzinesnél, de van pár csapda.

Ha mondjuk ott a turbó. Pfff. A turbó a legváltozatosabb hibákat tudja produkálni. Kedvencem, amikor a tengely mellett átszívja az olajat tömítetlenségi okokból, és a motorral megeteti a saját motorolaját, kb. 8000-res fordulaton. Mert ugye jön a nafta, ő tolja. És addig tolja, míg jön. És addig jön, amíg van a motorban olaj. Ezek a motorok általában menthetetlenek. Esély sincs a leállításukra se. Hiába veszed ki a kulcsot, az csak a dízel üzemanyagot gátolja, ez pedig az öngyulladós motorkonstrukció miatt ezesetben nem segít. Ha nagyon bátor vagy, befoghatod a légszűrődoboz bemenetét, ekkor befullaszthatod. Lélekjelenlét, bátorság és szerencse kell hozzá. Láttam már Youtube videót, amikor sikerült. Általában nem szokott.

Ha csak simán kopott a turbó, pont olyan szép kék füst jön ki belőle, mintha az olajlehúzó gyűrű miatt jönne. Nem is tudom, melyik a jobb.

Mind a benzines, mind a dízel motorra vonatkozik, hogy a karterszellőztető szelepből jöhet kékes füst. Néha tud ijesztő lenni, de ártalmatlan. A forgattyús térben keletkező gázokat nyomja ki a nyomásváltozás miatt, amit általában a beindítás okoz. Tréfás.

A kipufogóra csöpögő dolgok is okozhatnak nem várt füstöket a kocsi alól. Ezek tipikusan, de nem kizárólag a kipufogóra csöpögött motorolaj, akár tömítetlenség miatt, akár betöltés közbeni bénázás okán. Váltóolaj, szervófolyadék, és egy rakás dolog, ami odaesett, melegszik, és közben füstöl. Mondjuk egy fél pár szerelőkesztyű, vagy kameraállvány, hogy csak a saját példáimból mondjak párat.

A lényeg, hogy a turbó hibákat csökkentsd a megfelelő motorolaj használatával, és az autódat fiatalítsd meg, vagy már eleve tartsd fiatalon fémkerámiás adalékokkal.