Jó helyen jársz, ez a megújult olajwebshop.hu. Nézz körül bátran!

Fékfolyadékok

Szabály

Fékfolyadék osztályok

Fékfolyadékot mindig a gépkönyv szerint előírt fajtából az ott leírt gyakorisággal cserélj  Miben különbözik egymástól a DOT 3, DOT 4, DOT 5.1?

Mire való a fékfolyadék?

Lenne még kérdésed?

 Fékbe és kuplungba kell, de mitől nem jó helyette más?  Melyik a jobb? Mi, mivel keverhető? Mennyi kell? ...? ...? ...?

 

 

 

A fékfolyadék ismertető jegyei

A fékfolyadékokat a közúti és terepjáró járművek fék- és kuplungrendszereihez tervezték. Személygépkocsiban, motorkerékpárban és könnyű teherautókban alkalmazzák. A fékrendszer elemeinek közvetítő közegeként fontos biztonsági szerepe van. A folyadék képes vizet és levegőt magába szívni. Ezekkel a szennyeződésekkel megváltozhatnak a tulajdonságai.

Míg a járműtulajdonosok a fékbetéteket, a féktárcsákat vagy a fékdobokat a szerelő ajánlása alapján cserélik ki, vagy mert az autójuk nem áll meg olyan hamar, mint régen, a fékfolyadékot kevesen cserélik. Valójában a fékfolyadék lehet az autó legelhanyagoltabb alkatrésze.

A jármű használati útmutatójának elolvasása részletesen tájékoztat bizonyos idő- vagy kilométer-alapú szervizekről, amelyeket el kell végezni, beleértve az olaj, a sebességváltó, a hűtőfolyadék és a differenciálmű folyadékcseréjét. A legtöbb amerikai kézikönyv azonban nem ad iránymutatást arra vonatkozóan, hogy mikor kell a fékfolyadékot szervizelni. A folyadékgyártók és más országok ajánlásai általában egy-két év között mozognak a fékrendszer átöblítésének elvégzésére vonatkozóan. A fék- és kuplungfolyadékokat általában kétévente vagy 40 000 kilométerenként kell ellenőrizni, leengedni és újratölteni a fékteljesítmény optimalizálása és a rendszer alkatrészeinek védelme érdekében.

A fékfolyadék szennyeződések típusai

Miért kell fékfolyadékot cserélni, ha a jármű gyártója nem ad erre vonatkozó utasítást? Egyszerűen fogalmazva, a fékfolyadék nem különbözik a járművében lévő többi folyadéktól, és ki kell cserélni. Ki van téve a tömlők és vezetékek elhasználódásából eredő szennyeződéseknek. Amikor a fékfolyadék szintjének ellenőrzéséhez felnyitják a főfékhengert, az ki van téve a nedvesség okozta szennyeződésnek.

Ha a fékeket nem megfelelően légtelenítik, a rendszerben levegőszennyeződés marad. A fékezéssel járó magas hőmérséklet a féknyeregben vagy a kerékhengerben lévő olajat is megfőzheti. Ez a hő a korábban említett szennyeződések bármelyikével együtt rosszul működő fékrendszert eredményezhet, mivel a levegő és víz tulajdonságaival "rontott" fékfolyadék dolgozik a rendszerben.

Levegő

A fékrendszerben lévő levegőszennyezés többféleképpen is előfordulhat. A legfőbb ok a rendszer rossz légtelenítése. Levegő kerülhet a rendszerbe a tömítések és alkatrészek kopása miatt is. Idővel, ahogy a dugattyúk előre-hátra mozognak, a tömítések tönkremennek, és levegő kerül a rendszerbe. Az elhasználódott vagy törött alkatrészek cseréjekor szintén kerülhet levegő a rendszerbe, amelyet nehéz kiüríteni.

A hagyományos légtelenítési módszer, amelynek során egy személy lenyomja a fékpedált, míg egy másik személy a keréknél levegőt szívja ki, nagyon időigényes lehet, és gyakran nem a leghatékonyabb a levegő 100 százalékos eltávolítására. A vákuum- és a nyomás alatti rendszerek jobb lehetőségeket kínálnak a levegő eltávolítására.

Nedvesség

A fékfolyadékot úgy tervezték, hogy elnyelje a nedvességet. Ellenkező esetben a vízmolekulák korrodeálják a belső alkatrészeket és károsítanák a fékrendszert. Természetesen ennek a tulajdonságnak ára van. Ahogy a fékfolyadék felszívja a nedvességet, úgy csökken a folyadék teljesítménye. A fékrendszereknél megszokott magas hőmérséklet miatt ez a nedvesség elpárologhat, ami miatt a folyadék összenyomhatóvá válik, és "szivacsos" érzést ad.

Nem minden fékfolyadék rendelkezik ezzel a nedvességfelvevő tulajdonsággal. A szilikonos folyadékok csak bizonyos mennyiségű nedvességet szívnak fel, a többi szabadon marad, és a rendszer alacsony pontjaira süllyed. Ez korrózióhoz vezethet.

Tehát akár levegőből, akár vízből, akár hőmérsékletből vagy idegen anyagokból származik a szennyeződés, a fékfolyadékot ki kell cserélni. Nemrég mentem keresztül ezen az autómmal. Miközben a negyedmérföldes drag strip-en egy napsütéses napon, elvesztettem a kuplungom működőképességét. A kemény indítások és a tartályban lévő régi folyadék kombinációja miatt a kuplungpedálom a padlóra esett, amikor harmadik sebességbe próbáltam kapcsolni. Miután adtam az autónak egy kis időt, hogy lehűljön, felfedeztem, hogy a kuplungpedálom visszanyerte a szokásos szilárdságát.

Megoldást kerestem erre a problémára, és rájöttem, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki ezt a jelenséget tapasztalta. Elindultam a probléma orvoslására néhány olyan alkatrész beszerzésével, amelyek nem engedik, hogy a tengelykapcsoló hengerhez vezető tápvezeték ilyen erős hőnek legyen kitéve. Egy másik fejlesztés egy távoli légtelenítő hozzáadása volt a rendszerhez. Az új hardverrel és folyadékkal most már gyorsan, különösebb gond nélkül ki tudom cserélni a folyadékot, és azóta nem tűnt el a pedál.

Fékfolyadék osztályozások és szabványok

A fékfolyadékokat az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma (Department of Transportation rövidítve DOT) négy fő osztályba sorolja: DOT 3, DOT 4, DOT 5 és DOT 5.1. A legtöbb folyadék a DOT 3, DOT 4 vagy DOT 5.1 osztályba tartozik. Ezek a folyadékok mind higroszkóposak, ami azt jelenti, hogy nedvességet vesznek fel a levegőből. A DOT 5 folyadékok nem higroszkóposak, de gyakran használják őket olyan járművekben, amelyek hosszú ideig állnak, például gyűjtemény autókban vagy katonai járművekben.

A folyadékok kémiai összetétele is változik a különböző osztályozásokkal. A DOT 3 folyadékok glikoléter alapúak. A DOT 4 folyadékok glikoléter és borátészter keverékei. A DOT 5.1 folyadékok glikoléterrel kevert borát-észtert használnak, míg a DOT 5 folyadékok szilikon alapúak.

Az FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards) No. 116 meghatározza azokat a tulajdonságokat, amelyekkel egy fékfolyadéknak rendelkeznie kell ahhoz, hogy a DOT-osztályozások valamelyikébe sorolják. Az alábbi táblázat néhány határértéket mutat be, amelyeknek egy folyadéknak meg kell felelnie ahhoz, hogy ebbe a besorolásba tartozzon.

DOT 3

DOT 4

DOT 4+

DOT 5.1

 összetétel glikoléter  glikoléter > borátészter glikoléter > borátészter glikoléter < borátészter
 száraz forráspont 204°C 230°C 300°C 260°C
 nedves forráspont 140°C 155°C 180°C 180°C
 viszkozitás -40°C
 [mm2/s]
max. 1500 max. 1800 max. 750 max. 900

Ezek a tulajdonságok befolyásolják a fékfolyadék teljesítményét. A forráspont az egyik legfontosabb mutatója annak, hogy a fék- vagy kuplungrendszer hogyan fog reagálni. Fékezés közben a kerékhengerek és a féknyergek nagyon magas hőmérsékletnek vannak kitéve a fékbetétek és a dob vagy tárcsa közötti súrlódás miatt. Országúti versenyek és pályanapok során nem ritka a 400-500 fokos féknyereg-hőmérséklet.

A fékfolyadéknak még a szokásosnál magasabb hőmérséklet mellett is teljesítenie kell. A forráspontját elérő folyadék elpárolog a vezetékben. Ezáltal a folyadék összenyomhatóvá válik, és nem biztosítja a fékerő nem megfelelő hidraulikus átvitelét.

A forráspontot két kategóriára lehet bontani: száraz és nedves. A száraz forráspont az egyenesen a tartályból származó folyadékra vonatkozik. A nedves forráspontot 3,7 százalékos vízfelvétel alapján mérik.

A fékfolyadék másik lényeges tulajdonsága a viszkozitása. A folyadékoknak meg kell felelniük az SAE-előírásoknak mínusz 40°C és 100°C hőmérsékleten. A különböző osztályozások esetében a minimális és maximális viszkozitási tartományok eltérőek.

Csomagolás

Az is fontos, hogy milyen csomagolásban szállítják és tárolják a fékfolyadékot. Vásárlás előtt mindig győződjön meg arról, hogy a fóliasapka sértetlen. A sérült palack vagy kupak kiteszi a folyadékot a nedvességszennyezésnek. Az FMVSS No. 116 szerint a csomagolásra és a címkézésre vonatkozóan vannak szabványok, amelyeket minden gyártónak be kell tartania.

Csak annyi fékfolyadékot vásároljon, amennyire szüksége van, és ne vegyen nagyobb flakont csak azért, mert az kedvezőbb árú. A felbontás után megmaradt folyadékot meg kell semmisíteni, mivel a nedvesség beszívódik a folyadékba, és rontja a fékrendszer teljesítményét, amikor feltöltést vagy újratöltést végez.

Összefoglalva

Amikor eldönti, hogy milyen fékfolyadékot vásároljon, a legjobb tanács, hogy maradjon annál, ami a rendszerében van. Csak azért, mert egy folyadék egy bizonyos osztályba tartozik, még nem jelenti azt, hogy nem nyújt ugyanolyan vagy jobb teljesítményt, mint egy magasabb osztályba tartozó folyadék. Az összetételtől függően egy DOT 3 folyadék forráspontja jobb lehet, mint egy DOT 4 folyadéké. Ezenkívül a blokkolásgátlóval (ABS) ellátott járműveket úgy tervezték, hogy a megadott besorolás viszkozitási tartományában működjenek.

Ne feledje, hogy bár a DOT specifikációknak megfelelő valamennyi folyadéknak kompatibilisnek kell lennie, a keverés nem ajánlott. A DOT 5 folyadékokat soha nem szabad más osztályozású folyadékokkal keverni. Az eltérő forráspontok és szabványok csökkent teljesítményt eredményezhetnek. A DOT 3 folyadék használatára előírt járművet a DOT 3 folyadék kémiai összetételének kompatibilitására tervezték és tesztelték. A besorolások megváltoztatása megváltoztatja a kémiai összetételt, és az alkatrészek kompatibilitása ismeretlen lesz. Ezért folyadékváltáskor teljes rendszertisztítást kell végezni.

Hacsak nem hivatásos autóversenyző, a fékfolyadék cseréje valószínűleg észrevehetetlen lesz. A folyadék cseréjekor sokkal fontosabb, hogy megfelelően légtelenítse a rendszert, és mindent tömítsen le. Emellett ne használjon olyan fékfolyadékot, amely hosszabb ideig állt a rendszerben. Mint korábban említettük, a fékfolyadékok higroszkóposak, így a nedvesség a palack belsejébe kerül. Ha egy-két évente cseréli a fékfolyadékot, hosszú éveken át élvezheti a megbízható fékezést.

 

Gyakori kérdések a fékfolyadékokkal kapcsolatban

Melyik DOT specifikáció a legjobb a versenypályákon való használatra?

A legtöbb versenyfékfolyadékot kizárólag versenypálya-használatra fejlesztették ki. A forráspont hőmérséklet könnyen meghaladja a DOT5.1 specifikációt, de a viszkozitás és a pH-szint nem felel meg a DOT5.1 specifikációnak. Ezért a versenyfékfolyadékok nem felelnek meg a DOT 5.1 specifikációnak.

Miért nem haladja meg a legtöbb versenyfékfolyadék a DOT specifikációt?

A válasz egyszerű. Az ilyen termék kifejlesztésének technikai nehézségei jelentősen megnövelik a költségeket. Egy DOT4 specifikáció szerinti viszkozitású, 7,0-nál magasabb pH-szintű és 320 ℃ feletti száraz forráspontú fékfolyadék kifejlesztése nagyon nehéz lehet, ami jelentősen megnövelné a gyártási költségeket.

Biztonságos-e versenyfékfolyadékot használni utcai használatra?

A DOT specifikációt meghaladó versenyfékfolyadék használata biztonságos utcai használatra. A DOT specifikációnak nem megfelelő versenyfékfolyadék használata felgyorsíthatja a fékalkatrészek romlását hosszabb idő alatt. Hideg időben az ABS meghibásodásához is vezethet.

Melyik DOT specifikációt kell használni a pályaversenyeken?

Nem okoz gondot a versenyfékfolyadék használata, ha a folyadékot a körpályás használatról az utcai használatra cseréli. Azoknak a versenyzőknek, akik nem akarnak fékfolyadékot cserélni a két használat között, a DOT specifikációnak megfelelő versenyfékfolyadék, DOT5.1 vagy szuper DOT4 fékfolyadék használatát javasoljuk.

Milyen gyakran kell cserélni a fékfolyadékot?

A mindennapos vezetők számára, akik a DOT4 specifikációt meghaladó fékfolyadékot használnak, a folyadék 2 évenkénti cseréje elfogadható. Azok számára, akik DOT3 folyadékot használnak, évente ajánlott a folyadék cseréje. A kanyargós utakon agresszíven közlekedők számára a folyadék félévente vagy évente történő cseréje ajánlott. Azok számára, akik autójukat versenypályán vezetik, minden egyes verseny előtt ajánlott a folyadékcsere.

Mi az a Super DOT4 vagy DOT 4+?

Megfelel a DOT5.1 forrási hőmérsékletre vonatkozó specifikációnak, de alacsony hőmérsékleti viszkozitási jellemzői a DOT4-nek felelnek meg.

A DOT5.1-hez hasonló lágy viszkozitás alacsony hőmérsékleten lágy pedálérzetet biztosít a pályán?

Nem, az alacsony hőmérsékletű viszkozitás lágy lehet, de nem lágyítja a pedál érzetét az autóban. A folyadék hőmérséklete a keringési folyamat során 150 ℃ fölé emelkedik, és a viszkozitás jellemzői a hőmérsékleten. tartományban nincs jelentős különbség más osztályokhoz képest. A folyadék tapadása (viszkozitása) és a pedál tapintása között sincs jelentős összefüggés. A pedál tapintása az elnyelt nedvességtől függ, és az alacsonyabb nedvességmennyiség szilárdabb tapintású, a magasabb nedvességmennyiség pedig lágyabb (szivacsszerű) tapintású.

Biztonságos a régi és az új folyadék keverése ? Vagy különböző minőségű folyadékok keverése ?

Alapvetően nem ajánlott.

Ha bármelyik folyadék glikol bázisú és mindkettő DOT jóváhagyott, nincs nagyobb funkcionális probléma. Azonban a teljesítmény szempontjából nem lesz átlagosan 2, de az alsó oldalon tartott.

Ezért tartózkodjon a folyadékok keverésétől, de a teljes mennyiség cseréje ajánlott.

Mi lehet a cseréhez szükséges mennyiség ?

Személygépkocsik esetében általában 800ml és 1L között van a teljes feltöltési mennyiség.