Kelenföldi szaküzletünk technikai okok miatt 2024. április 29-én hétfőn, 12 órakor nyit

Blog
2020.08.25 22:46

Ha a motor belsejét ki tudnád tisztítani érintés nélkül, megtennéd?

Ha a motor belsejét ki tudnád tisztítani érintés nélkül, megtennéd?

Az olaj koszos. Ha a kosz lerakódik, a motor szervizért sikolt. Kevesen tudják, hogy a motorolaj nem csak ken, hanem tisztít is. De akkor olajon kívül mi van még a motorolajban? (Tudod, ha a Bocicsokiban tej van, mi lehet a Tibicsokiban). Felfedjük az ismeretlen összetevő titkát, hogy érintés nélkül tisztíthassuk a motor belsejét.


Az olaj koszos. Ha a kosz lerakódik, a motor szervizért sikolt. Kevesen tudják, hogy a motorolaj nem csak ken, hanem tisztít is. De akkor olajon kívül mi van még a motorolajban? (Tudod, ha a Bocicsokiban tej van, mi lehet a Tibicsokiban). Felfedjük egy ismeretlen motorolaj összetevő titkát, hogy érintés nélkül tisztíthassuk a motor belsejét.


Kosz, ami bajt okoz

A motorban a normál használat során égéstermékek jutnak az olajba, korábbi lerakódások oldódnak fel, mikroszkópikus fémrészecskék kezdenek keringeni.

Baj, amit kosz okoz

Ha a szilárd részecskék a motor olajrendszerében lerakódnak, a vékony furatokon keringő olaj mennyiségének vagy nyomásának csökkenésével a kenési képesség is csökken.

Tisztítás, hogy ne legyen baj

Ha a motorolaj rengeteg mikroszkopikus szilárd részecskét szállítana az olajszűrőbe, folyamatosan tisztán tudná tartani a motor belsejét. Erre egy sima olaj nem képes. Motorolajjá kell mixelni, mert belső égésű motorokban lerakódni hajamos szilárd részecske aztán akad bőven.
Kezdjük ott, hogy a motorolaj=alapolaj + néhány adalék. Az egyik ilyen adalék felelős a szilárd részecskék lebegésben tartásáért, hogy azok szabadon áramolhassanak az olajszűrő felé.
A többi adalék nem ezt csinálja, hanem vagy oldja a lerakódásokat, vagy a savasságot szabályozza, azaz meggátolja a motor belső korrózióját. Utóbbira azért van szükség, mert pl az évszakváltások vagy a rövid utak miatt megváltozik a kenőanyag savassága, és korrozívvá válhat.

Rövid gondolat a kosz mértékéről

Ismerek olyat, aki büszke arra, hogy a lecserélt motorolaj áttetsző. Sokszor gondolkodom azon, hogy vannak az átlagnál tisztábban működő motorok, de az a motorolaj vajon elvégezte-e a dolgát.

Tisztítás ellenére baj

A motorolajban lévő szilárd részecskék lebegéséért felelős adalék hatása véges. Amikor az utolsó molekulája is felhasználódik, már nem képes a szűrőig lebegtetni a részecskéket. Ekkor az olaj ugyanúgy lerakja hordalékát, mint egy folyó. Többek között ezért se halogassuk az olajcserét.

Komoly lerakódás fenyeget akkor is, ha nem az adott motorhoz való olajat használjuk. Aztán még itt említhetjük a korai közvetlen-befecskendezéses motorok gyermekbetegségeiből adódó hercehurcát is, amitől eleve magas az olajfogyasztás egyes neves márkák idegesítő motorszériáiban, vagy túl korán kerülnek szervizbe olajnyomás problémával ezek az autók. De most nem az olajtípusra hiperérzékeny- vagy a konstrukcióhibás autótípusok felsorolása a cél.

Megelőzhető a baj – előzd meg Te is!

Jöjjön egy jó hír: számtalan olyan termék létezik a piacon, ami pont ezt a probléma együttest hivatott megoldani. A különböző gyártók legtöbbször motoröblítőnek hívják. Közvetlenül olajcsere előtt kell a régi koszos olajba betölteni és 10-20 perc járatást követően el is végzik a dolgukat, azaz feloldják a lerakódásokat és a szűrőig lebegtetik. Ezután le lehet ereszteni a fáradt olajat és ki lehet cserélni a megtelt szűrőt. 
Mielőtt gyanakodni kezdenél a motoröblítőre, tudnod kell, hogy nincs benne más összetevő, mint egy motorolajban.

Ha az adalékokról csupa rosszat hallasz, akkor itt van még egy szempont!

Adalék, adalék, csak a rosszat hallom felőled – és a longlife sztori

Kár túllihegni ezt „az adalék csacsiság” dolgot, mert a cikkünkben elárultuk a motorolaj gyártók legféltettebb nyílt titkát: minden motorolaj alapolajból és adalékokból áll. A motorolajok árkülönbsége egyébként az alapolaj minőségéből és a felhasznált adalékok milyenségéből és mennyiségéből adódik. Ami jó alapolaj + elégséges mennyiségű adalék, az többe kerül, mint amit máshogyan mixelnek össze. Ha munkafüzet lenne, most megkérdezném, szerinted mi a longlife. A helyes válasz nagyjából: annyi adalék, amennyi később fogy ki az olajból.

Rosszat hallani az adalékokról? Nos, vannak olyan adalékok, amiket mi se töltenénk az autónkba, de számos terméket értékesítünk, amiket mi magunk is használunk. A legtöbbjük olyan adalék, ami a kenőanyagokban már eleve benne van. Ezektől "csacsiság" lenne félni.

Ha például motoröblítő adalékot használsz, akkor még messze vagy az illegális tuningtól, sőt egyáltalán a tuningtól. Csupán olyan gondos vagy, mint mi itt az Olajwebshopnál mindannyian, mert több szemetet öblítesz ki olajcsere alkalmával és belül tisztább a motorod. Egy ilyen adalék nem ígér kisebb súrlódást, sem másféle haditechnikai boszorkányságot. Ezt onnan tudhatod, hogy kapni lehet nálunk. Marhaságokat ugyanis nem árulunk.

Te is megcsúszol néha az olajcserével?

Igen, én is szoktam. Van, hogy egyszerűen elfelejtem, van, hogy ki kell várni a fizetést vele. De olyan is van, hogy nem is megy annyit az autó, csak épp eltelik egy év, ami ugyanúgy károsítja az olajat, mintha használnánk. Ez a forgattyúsházban lecsapódó pára miatt van, ami a hőmérséklet ingadozás és egyéb környezeti tényezők miatt keletkezik. Kitolt olajcserénél lerakódások keletkeznek, mert az olaj "kifárad". Szükség lesz a motoröblítő friss molekuláira.

Van még speciális eset, amikor érdemes használni a motoröblítő adalékot a megúszáson kívül is. Ilyen az, ha veszünk egy használt autót, és nem vagyunk meggyőződve róla, hogy az előző tulajok rendesen, a megfelelő előírásoknak megfelelő olajat használtak benne. Vagy esetleg megbontással erről mi magunk is meggyőződtünk.

Az öblítő olajcsere legendája

Hát van ilyen és nem is butaság! Ezt az öblítőnek használt – egyébként közönséges motorolajat – 1-2000 kilométer után illik lecserélni, hogy a végleges olaj tehesse a dolgát a motorban. Az öblítésre bármilyen árfekvésű olaj megfelel, mert 1-2000 km alatt még a legolcsóbb is tartalmazza az összes fontos adalékot. Csak arra kell figyelni, hogy a feloldott olajsár hamarabb eltömítheti a szűrőt. Ezért is javasolt az 1000 km-es csere. Ha most vennék használt autót, biztosan ez lenne az első amit teszek az új kedvencem érdekében. Öblítő olajcsere esetén akciós olaj ide vagy oda, soha ne felejtsd el az autódhoz igazítani a viszkozitást és az olajszabványt (C3, A4/B5, stb…). Ez fogja biztosítani az autód helyes működését, mert az olajadalékok aránya az adott autótípus működési sajátságait veszi figyelembe. Adott típushoz használt téves motorolaj bizony okozott már a bajnál is nagyobb bajt.

Megmondom őszintén, öblítő olajcserém soha nem volt, de ezen az autómon már nem is lesz. Motoröblítő adalékot használva megspórolom az öblítő olajcserék munkaidejét és az akciós öblítő olaj árának a 70%-át.

Ha a termék érdekel, keresőnkben motoröblítőként találod meg. Kapásból van vagy 9 féle.