Kedves Látogató! Október 23-án szerdán minden szaküzletünk zárva tart, ezért az esetleges személyes átvételt másik napra időzítsd.

adBlue®

Környezetkímélő autózás itt és most

Ne lepődj meg, Adblue® nélkül is van környezetkímélő autózás, pláne ha tudjuk, hogy bármilyen ISO 22241 és DIN 70070 szabványú folyadék műszakilag azonos összetételű az adBlue® védjegyes adalékkal akkor is, ha mondjuk UNI+, DREISSNER vagy más márkanéven szerepel. Ha autódban megtalálható a NOx gázokat semlegesítő SCR alrendszer, akkor szerezd be rendszeresen, hogy soha ne fogyj ki belőle! Kínálatunkban több gyártó különböző árú terméke is megtalálható.

Ha érdekel mindenki számára érthető nyelvezettel, mit és hogyan csinál a NOx adalék (ami néha adBlue®), valamint érdekel néhány kevesek által ismert tipp és trükk a tárolással és használattal kapcsolatban, kukkants rá a terméklista alatt található kisokosra!


14termék 114

Mi ez a NOX (edblú) folyadék?

A gépjárművek EURO 5-ös és további sorozatú környezetvédelmi szabványai rendkívül kegyetlenek. Azt leírják, mennyi mérgező gáz vagy tüdőkárosító szilárdrészecske (korom) kerülhet ki az autóból, de nem határozzák meg, hogyan érheti el ezt egy belsőégésű motor. A járműgyártók ezeket a rendkívül szigorú előírásokat úgy tudják teljesíteni, hogy az égéstermék kijutása előtt előállítják a megfelelő tisztaságú kipufogógázt egy eddig új szerkezettel, amihez plusz adalékra is szükség van. A szerkezet nem más, mint egy módosított katalizátor (SCR – szelektív katalitikus redukciós katalizátor), ami egy minden autógyár által elfogadott szabvány szerint készített (ISO 22241 és DIN 70070) oldatot adagol a kipufogógázhoz. Aki szeretné, vehet adBlue® címkéset is.

Mit is csinál a NOX?

Ártalmatlan vegyületekké szelídíti a belsőégésű motorok mérgező kipufogógázának nagy részét.

Technikailag különböző nitrogén oxidokat semlegesít, 32,5% tiszta karbamid és 67,5% ásványianyag mentesített víz keverékével. Az eredmény a természetben is megtalálható nitrogén és vízgőz lesz.

Mekkora a károsanyag csökkenés?

Az EURO3 mérgező nitrogén-oxid gáz mennyisége 60%-kal csökken. A tüdőre káros mikrorészecske koncentrációt legalább 80%-kal csökkenti. Ezeken felül kismértékű (optimális esetben 7%) CO2 csökkenést is eredményez.

Mik az egyéb előnyei?

Tudatos környezetvédelmet gyakorló országokban az autópálya díjakat környezetvédelmi besorolás alapján jutalmazzák, de az sem ritka, hogy az éjszakai kamionstopot az adBlue® adalékot használó járműveknek nem kell betartaniuk.

Az én kocsimba is kell ez az adalék?

Igen, ha személyautód EURO6-os, vagy teherautód EURO4, EURO5, EURO6 emissziós besorolású. Használt autó vásárláskor nézd a forgalmit, vagy keresd a betöltőnyílást!

A NOX vagy adBlue® minősége

Nem tűnik bonyolultnak ez az oldat, de az autózáshoz maradéktalanul tisztának kell lennie. Az ISO 22241 autóipari szabvány részletezi a gyártás során megengedhető szennyeződések mértékét, az oldat megfelelő kémhatását és számos egyéb kémiai tulajdonságát. A szabványnak nem megfelelő oldat használatával egyes márkáknál elveszíthetjük a garanciát (lásd hígítás).

Ügyeljünk arra, hogy ne kerüljön a rendszerbe hígított adalék, ezért mindig szerezzük be ellenőrzött forrásból, legyen az töltő a kúton, vagy kannás kiszerelés. A szabvány az összetevők arányát is tartalmazza, ezért hígítás esetén már az ISO 22241-nak sem felelünk meg. A házi hígítás nem csak közvetlenül az SCR rendszerünkben okozhat kárt.

A -11 C° fokon előforduló fagyás természetes jelenség, nem jelent rossz minőséget. Az SCR rendszerek erre duplafalú csőrendszerrel és a tartály megfelelő fűtésével vannak felkészülve, nem kell tartanunk „elfagyástól”. Ha kiolvadt, újra tökéletesen funkcionál.

Egy baj azért adódhat

A kristályosodás. Ez a jelenség teljesen független a minőségtől, a NOX adalék -10 C° alatt ilyen és kész. Kiengedés után az oldat újra funkcionál. A fenti terméklista bármelyik kristályosodás gátló adalékát bátran használhatjuk, sőt javasolt már fagypont közeli hőmérsékleten is a tökéletesebb porlasztás érdekében.

Mekkora a baj, ha kifogy?

Az autó SCR rendszer nélkül is működőképes, de ebben az esetben nem teljesíti az emissziós normákat, vagyis enélkül ezek a járművek nagyon súlyosan károsítják a környezetüket. Ezt a felelősséget nem teljesen bízzák az üzemeltetőkre, ezért a fedélzeti számítógépek a következő kútig szeretnék csak elengedni a járművet, ha a tartály teljesen kifogy. Figyelmeztető, de szándékos teljesítmény csökkentéssel, később a gyújtás teljes blokkolásával ezt el is érik. A rendszer szándékos kiiktatását a törvényt betartató közlekedésfelügyelet nem díjazza és ha belegondolunk, környezetvédelmi lelkiismeretünkbe óriási ökológiai lábbal taposunk egy hatalmas nyomot.

Sokat vettem, hol tároljam?

Nem veszélyes, nem mérgező, nem gyúlékony. De a szennyeződésre (pl.: por), a közvetlen napfényre és a hőmérsékletre vigyázni kell.  -10 C° fok alatt a fagyás miatti térfogat növekedéssel kell számolnunk, +30 C° fokon pedig az oldat elbomlásával. Kiolvadás után újra használható, elbomlás után már nem. Ezért -5 és +25 C° közötti sötétebb helyen tárolható biztonságosan. Ha nem az eredeti csomagolásában kell tárolni, akkor tiszta műanyag vagy fém edényben meg kell óvni minden szennyeződés bejutásától, mert ezek betöltés után az SCR rendszerünkben kárt okozhatnak. Betöltésnél tisztítsuk meg a kiöntőt és környékét, valamint használjunk tölcsért.

Ha kiömlik, csúszóssá teheti a padlót és idővel fehér foltokat hagy, de nem mar és vízzel a ruhából is eltávolítható.

Mekkora fogyasztás elfogadható?

A folyadék felhasználását a motor működése alapján szabályozza a computer. Biztosan lehet vele takarékoskodni, de az üzemanyag kb 4-8%ának megfelelő fogyással kell számolnunk. Tehergépjárművekben, munkagépekben, mezőgazdasági gépekben az 5-10% sem rendhagyó. Személyautókban 100 km-re vetítve 1-1,5 liter NOX felhasználásnál nagyobbat kell csak a szerelőnek említeni.

Az autógyártók fogyasztás adataikba már ezt is belekalkulálták, tehát nem módosít az ott közölt üzemanyag fogyasztáson.

Drága a NOX adalék?

A NOX használata mellett az üzemanyagból majdnem ugyanannyival kevesebb fogy. Amíg az üzemanyag jóval drágább, itt inkább megtakarításról beszélhetünk.